Fitbit slår försäljningsrekord på viktiga europeiska marknader

Ny statistik från marknadsundersökningsinstitutet GfK Retail and Technology visar att träningsarmbandet Fitbit är största varumärket inom kategorin träning och hälsa i flera europeiska länder.

Fitbit är ledande inom uppkopplade träningsverktyg. Idag bekräftar GfK Retail and Technology att Fitbit är bland de högst rankade varumärkena inom hälsa- och träningskategorin både när det gäller försäljning och aktievärde i både Storbritannien, Frankrike och Tyskland.

Enligt GfK Retail and Technology statistik för Q2 2015[1] är Fitbits marknadsandelar av bolagets försäljning:

• Storbritannien: 83 procent
  • Frankrike: 50 procent
  • Tyskland: 32 procent
  • Fitbits värdetillväxt under Q2 2015 överträffade kategorin träning och hälsa under samma period.
    • I Storbritannien ökade kategorin med 321 procent medan Fitbit ökade med 531 procent.
    • I Frankrike ökade kategorin med 155 procent, Fitbit ökade med 282 procent.
    • I Tyskland ökade kategorin med 46 procent, Fitbit ökade med 342 procent.

– Vi har upplevt en exceptionell tillväxt under det senaste året och vår fortsatta satsning på expansion i Europa har hjälpt Fitbit att bli ett ledande varumärke i hälsa- och träningskategorin i denna region. Vi vet att en friskare, mer aktiv livsstil är inom räckhåll för alla. Genom att fortsätta att leverera avancerade produkter och motiverande användarupplevelser, hjälper vi människor uppfylla sina mål, säger Gareth Jones, ansvarig för Fitbit i EMEA.

Fortsatt tillväxt
Fitbit sålde sin första enhet i september 2009. Under det andra kvartalet 2015[2] har bolaget sålt över 25 miljoner produkter och fortsätter att investera och växa globalt. Fitbit kommer fortsätta sitt uppdrag att hjälpa människor att leva hälsosammare, mer aktiva liv genom att ge dem inspiration och vägledning för att nå sina mål. Genom att kombinera teknik och statistik erbjuder Fitbit ett brett utbud av produkter som hjälper människor i vardagen. Fitbits produkter har också bred kompatibilitet med datorer och mer än 200 Windows Phone, iOS och Android-enheter, plus integration med tredje part appar.

FitBit på IFA 2015:
Fitbit kommer till IFA-mässan och lanserar därmed även två nya färger - blått och tangerine - för Fitbit Charge HR och Fitbit Surge. De nya färgerna kommer att komplettera de befintliga färgerna svart och plommon[3].

• Fitbit Charge HR i blått - leverans mitten av september från Fitbit.com och utvalda återförsäljare.
  • Fitbit Charge HR i tangerine - leverans mitten av oktober från Fitbit.com och utvalda återförsäljare.
  • Fitbit Surge blå och tangerine - leverans i slutet av november från Fitbit.com och utvalda återförsäljare.

Besök oss på IFA, monter # 120, hall 7.2C för att se de nya färgerna för Fitbit Charge HR och Fitbit Surge samt övriga produkter.

För mer information om Fitbits produkter och tjänster, besök www.fitbit.com.

Björn Mogensen, Oxenstierna & Partners, bjorn.mogensen@oxp.se 0708-184298
Lucy Sheehan, PR-EMEA@fitbit.com

Fitbit utvecklar produkter som registrerar hälsa och träning och inspirerar människor att leva ett hälsosammare, mer aktivt liv. Som ledande aktör inom den snabbt växande kategorin hälsa och träning består Fitbits sortiment av prisbelönta produkter inklusive Fitbit Surge, Fitbit Charge HR, Fitbit Charge, Fitbit Flex, Fitbit Zip och Fitbit One samt smartvågen Fibit Aria. Fitbits produkter säljs av mer än 45 000 butiker i 50 länder och huvudkontoret ligger i San Francisco.

[1] Värden baserade på GfK Retail and Technology panelmarket för kategorin hälsa- och träning, Q2 2015. Fel och försummelser undantagna.

[2] Enligt resultatrapporten 30 juni 2015.

[3] Färgen plommon är endast tillgänglig för Fitbit Charge HR.