Fitbits nya träningsarmband Charge HR och Surge kommer till Sverige

Fitbit lanserar två aktivitets- och träningsarmband med avancerade funktioner såsom GPS och automatisk pulsmätning för att kunna träna smartare och effektivare.

Fitbit Charge HR är nu tillgänglig över hela Europa och Fitbit Surge kommer från och med april. Flera nya uppdateringar planeras, bland annat kommer träningssammanfattningarna, som tidigare endast funnits tillgängliga för Fitbit Surge, nu även att finnas för Fitbit Charge HR.

– Vårt uppdrag är att motivera och inspirera människor att leva hälsosammare, mer aktiva liv. Därför är det viktigt att kunna erbjuda en enkel och effektiv användarupplevelse. Fitbit Charge HR och Fitbit Surge har automatisk pulsmätning, för att på ett mer korrekt sätt kunna mäta din kaloriförbrukning och få ut det mesta av din träning, säger James Park, VD och grundare av Fitbit.

Fitbit Charge HR – Avancerad teknik med stilfull design

• Fitbits egenutvecklade PurePulse™-teknologi innebär en automatisk handledsbaserad pulsmätning under hela dagen samt under din träning, allt för att ge en mer komplett bild av din hälsa.
    • Motiverar användare att träna utan att behöva ett obekvämt pulsband.
    • Bidrar till en mer exakt kaloriförbränning för icke-steg baserade aktiviteter, till exempel spinning och gruppträning.
    • Se vilken pulszon du befinner dig i medan du tränar (Fat Burn, Cardio, eller Peak) samt över tid.
  • Ljus OLED-skärm som visar all statistik, till exempel tid, puls, steg, kaloriförbrukning och trappsteg.
  • Träningsläge som aktiveras genom en knapptryckning och ger statistik i realtid samt detaljerade träningssammanfattningar och pulsinformation i Fitbits Dashboard.
  • Samtalsnotifikation som vibrerar och syns på skärmen när någon ringer – om telefonen är i närheten.
  • Automatisk mätning av sömn och sömnkvalitet samt ett vibrerande alarm.
  • Charge HR är vattenresistent och har en bekväm design med förbättrat spänne och upp till 5 dagars batteritid.

Fitbit Surge – För dig som vill träna smartare

Fitbits egen hälsoklocka inkluderar alla funktioner hos Fitbit Charge HR plus:

• Inbyggd GPS som mäter tempo, distans, höjd, mellantider, rutthistorik samt träningssammanfattningar.
  • Multifunktionsläge för att definiera träningspass och visa detaljerade träningssammanfattningar, baserat på puls och kaloriförbrukning.
  • Flera av funktionerna hos en smartklocka inklusive anpassningsbart utseende, samtals- och textnotifikationer, samt musikkontroll direkt från handleden.
  • Åtta sensorer: 3-axliga accelerometrar, gyroskop, digital kompass, sensor för omgivande ljus, GPS och pekskärm.
  • Bakgrundsbelyst LCD-skärm med anpassningsbar utformning som gör det enkelt att navigera genom statistik, appar och alarm.
  • Upp till 7 dagars batteritid på en laddning.

Pris och tillgänglighet
Fitbit Charge HR finns tillgänglig hos flera svenska återförsäljare och Fitbit Surge finns än så länge att köpa på Fitbit.com. Båda två kommer att vara allmänt tillgängliga hos stora brittiska återförsäljare, inklusive PC World, Currys, John Lewis, Amazon.co.uk med flera.

• Fitbit Charge HR: 1,500 SEK. Finns i svart, plommon, blå * och tangerine *
  • Fitbit Surge: 2,500 SEK. Finns i svart, blått * och tangerine *

* Fitbit Surge i tangerine och blå samt Charge HR i tangerine är inte tillgänglig förrän i juli.

Fitbit Charge, Fitbit Charge HR och Fitbit Surge kommer att finnas i små, stora och extra stora storlekar (extra stora är endast tillgängliga via Fitbit.com).

Fitbit på ISPO München 2015
Fitbit Surge har vunnit huvudpriset ISPO AWARD 2015 för årets produkt och Fitbit Charge HR fick utmärkelsen i kategorin Health & Fitness för bästa trackingprodukt. Priserna utdelas i samband med internationella sportmässan ISPO i München 5-8 februari i år.

Peter Groom, Sales Director Northern Europe, +44 (0) 7818 003656
Björn Mogensen, Oxenstierna & Partners, 0708-184298

Fitbit utvecklar produkter som registrerar hälsa och träning och inspirerar människor att leva ett hälsosammare, mer aktivt liv. Som ledande aktör inom den snabbt växande kategorin hälsa och träning består Fitbits sortiment av prisbelönta produkter inklusive Fitbit Surge, Fitbit Charge HR, Fitbit Charge, Fitbit Flex, Fitbit Zip och Fitbit One samt smartvågen Fibit Aria. Fitbits produkter säljs i 48 länder och huvudkontoret ligger i San Francisco.