Svenskarna topp tre i världen på fysisk aktivitet

Enligt en ny global undersökning från Fitbit, marknadsledande inom aktivitetsarmband, hamnar Sverige på plats tre av de mest fysiskt aktiva länderna i världen. På förstaplats hamnar Irland och på en andraplats Storbritannien.

Träningstrenden har kommit till Sverige för att stanna! Nya träningsformer introduceras, träningsmode är hetare än någonsin och alltfler mäter sin träning med aktivitetsarmband.

Fitbit, marknadsledande inom aktivitetsarmband, har nyligen genomfört en global undersökning som visar vilka länder i världen som är mest fysiskt aktiva. Resultatet har man fått fram genom att läsa av anonyma data från 23,2 miljoner Fitbit-användare världen över. Genom att räkna ut det genomsnittliga antalet steg, fysiskt aktiva minuter, antalet sömntimmar och vilopulsfrekvens identifierades de mest fysiskt aktiva länderna. Svenskarna hamnar så högt som på en tredje plats, britterna på plats två och de mest fysiskt aktiva i världen är irländarna.

Undersökningen visar även hur många timmar varje land sover i genomsnitt per natt. Svenskarna hamnar på en åttonde plats med ca 7 timmar och 4 minuters sömn per natt.

Resultatet visar också hur många steg varje nation tar per dag. Här kommer Sverige på en fjärde plats med 8855 steg om dagen. Gällande antalet fysiskt aktiva minuter per dag hamnar svenskarna på en så hög placering som nummer två, med en genomsnittstid på ca 27 minuter.

Undersökningen

Allmänt: Topp 10 världens mest fysiskt aktiva länder

Plats             Land
1 Irland
2 Storbritannien
3 Sverige
4 Nederländerna
5 Schweiz
6 Danmark
7 Spanien
8 Finland
9 Tyskland
10 Nya Zeeland

Sömn: Topp 10 länder som sover flest timmar/natt:

Plats            Land Genomsnittlig sömntid/natt

10 Japan 23.9

Josefine Månsson, Andréasson PR, mob: 073-074 90 60
E-post: josefine.mansson@anpr.se

Bilder på Fitbits produkter kan hämtas från:

Fitbit utvecklar produkter som registrerar hälsa och träning och inspirerar människor att leva ett hälsosammare, mer aktivt liv. Som ledande aktör inom den snabbt växande kategorin hälsa och träning består Fitbits sortiment av prisbelönta produkterna Fitbit Surge®Fitbit Blaze™, Fitbit Charge 2™Fitbit Charge HR™Alta HR™, Alta™Fitbit Charge™, Fitbit Flex 2™, Fitbit Flex®, Fitbit One® och Fitbit Zip®, samt smartvågen Aria®. Fitbits produkter säljs av mer än 54 000 återförsäljare i 65 länder.Fitbit Group Health använder kraften i Fitbits aktivitetsmätare, programvara och tjänster för att kunna ge innovativa lösningar för företagshälsa, vikthantering, försäkring och klinisk forskning. Fitstar by Fitbit erbjuder en digital hälso- och fitnessplattform som hjälper och inspirerar användare att träna när som helst och var som helst. Plattformen som erbjuder Fitstar Personal Trainer och Fitstar Yoga apps har över 8,3 miljoner nedladdningar, med tillgänglighet i 155 länder.

Fitbit och Fitbits logotypen är varumärken och/eller registrerade varumärken som tillhör Fitbit i USA och i andra länder. Fler Fitbit-varumärken kan hittas på www.fitbit.com/legal/trademark-list. Alla tredje-parts varumärken tillhör sina respektive ägare.

Följ oss på Facebook, Twitter och Instagram och dela din Fitbit-upplevelse.