Fjällbrynt satsar stort på mjukostmarknaden

Report this content

Fjällbrynt som sedan 2009 tillverkar mjukost av svensk hårdost i egna fabriker i Jämtland, satsar stort 2012 på sin mjukostförsäljning med fördubblad säljkår, ny förpackningsdesign, nya storlekar och tydligare exponering i butik. Med dessa satsningar vill Fjällbrynt ta marknadsandelar på mjukostmarknaden.

Förutom fler säljare satsar Fjällbrynt på att öka exponeringen i butik. Målet är att öka produkternas synlighet. Som ett första led i satsningen byts förpackningsstorlek och design ut. Bland annat har Fjällbrynts signifikanta fjälltoppar placerats runt tubens kant, för att knyta mjukosten ännu närmare varumärket Fjällbrynt. Storlekarna är anpassade efter konsumenternas olika behov. Den stora tuben tillfredsställer konsumenter som vill ha breda smaker och den lilla tillfredsställer variationssökaren.

– Vi står inför en stor utmaning och känner oss väl förberedda att anta den! Fjällbrynt som varumärke är starkt förknippat med messmör. Nu gäller det för oss att få konsumenterna att även förknippa det med mjukost och det som kännetecknar Fjällbrynt i form av svenska kvalitetsprodukter, säger Linda Seeman, produktchef för Fjällbrynt.

Utökar mjukostsortimentet med fler smaker
Många efterfrågar enkla och smidiga pålägg, men vill inte kompromissa på kvalitet, smakupplevelse eller bra råvaror. Samtliga mjukostar från Fjällbrynt tillverkas av svensk hårdost och innehåller inga tillsatta konserveringsmedel. Lagom till sommarens aktiva uteliv, lanseras tre nya smaker på tub: chèvre, kantarell och rökt kalkon. Nyheterna på tub från Fjällbrynt finns i butik från och med vecka 19. Rekommenderat cirkapris är 29-34 kronor för samtliga smaker.

För mer information kontakta:
Helene Clovemo
E-post: helene.clovemo@foodmark.se

För högupplösta bilder och produktprover kontakta:
Louise Lemming, Prat PR
E-post: louise.lemming@prat.se

Om Fjällbrynt
Foodmark Sweden AB omsätter knappt 600 MSEK och har 170 årsanställda med huvudkontor i Stockholm. Vi är framgångsrika och växer snabbt med våra varumärken Rydbergs och Fjällbrynt. Under varumärket Fjällbrynt har messmör och mesost tillverkats sedan 1939. 2009 började mjukost tillverkas under varumärket. Produktionen av samtliga Fjällbryntprodukter sker i Östersund, Jämtland. Läs mer på www.fjallbrynt.se.

Taggar: