• Fjäråskupan/

Fjäråskupan fortsätter att expandera – Investerar i fastighet och bygger ny fabrik för ökad produktion

Report this content

Fjäråskupan i Göteborg, som tillverkar och säljer fläktkupor, investerar i en ny fastighet för att frigöra utrymme i den existerande fabriken och öka produktionen. Byggnaden beräknas vara klar i oktober 2009.
Investeringen resulterar i en ökad omsättning med närmare 20 miljoner kronor.

– Byggbranschen har den senaste tiden mattats av och den globala ekonomiska oron påverkar förstås företag som vårt. Men vi har bestämt oss för att öka produktionen och expandera genom att bygga en ny byggnad, säger Leif Turefeldt, vd Fjäråskupan. Vi tänker fortsätta utmana de stora internationella tillverkarna med att göra svensktillverkade kupor från familjeföretaget Fjäråskupan. Vi ser att det finns en stor efterfrågan på våra produkter både i Sverige och utomlands.

Fastigheten ligger i direkt anslutning till Fjäråskupans tillverkning och kontor i Göteborg. Idag producerar Fjäråskupan 7 000 fläktkupor om året och när den nya byggnaden är klar finns det utrymme för en 30-procentig produktionsökning.
– I ett första skede ska vi använda den nya byggnaden till lager. Det innebär att vi kan frigöra yta i produktionen för att få in ytterligare en produktionsenhet. I ett längre perspektiv blir det aktuellt att använda även den nya byggnaden för tillverkning så vi kan öka produktionen ytterligare, fortsätter Leif Turefeldt.

Fastighetsköpet gick igenom i veckan och byggnaden planeras stå klar i oktober 2009. Leif Turefeldt planerar nu för expansionen och för tiden fram till inflyttning i den nya byggnaden.
– Fram tills dess effektiviserar vi produktionen och se över hur vi ska kunna maximera vår produktion i de befintliga lokalerna.