• Fjäråskupan/

Svenskt familjeföretag i konkurrens med internationella storföretag: Arbetslöshet startskottet för Fjäråskupan – ledande svensk producent av fläktkupor

Hantverksmässig produktion i Torslanda utanför Göteborg i konkurrens med multinationella jättar som Siemens, Gaggenau, Electrolux och de andra. Ett familjeföretag som bara funnits i 17 år med egen design och hantverksmässig tillverkning av specialanpassade och unika fläktkupor.
Det handlar om Fjäråskupan, en framgångshistoria om hur man kan vända något negativt till en möjlighet – och förvalta den väl.

I slutet av 80-talet blev grundaren av Fjäråskupan, Ingvar Turefeldt, arbetslös. Det drog ihop sig till fastighetskrasch och byggbranschen var iskall. På prov tillverkade Ingvar den första prototypen av papp. Samma år startades företaget som idag konkurrerar med de mesta exklusiva i branschen, och gör det framgångsrikt.
– Vi tillhör det lite mer exklusiva segmentet när det handlar om köksutrustning. När husproducenter eller privatpersoner vill ha speciallösningar eller något unikt så brukar de kontakta oss, säger Leif Turefeldt, vd och son till grundaren Ingvar.

I produktionsanläggningen i Torslanda utanför Göteborg producerar man idag cirka 6 000 fläktkupor per år. Och den första pappmodellen som Ingvar gjorde finns kvar i sortimentet än idag, som en av de 24 modellerna. Bland kunderna finns idag allt från kungligheter, kändisar, husföretag till någon som behöver en speciallösning som få andra överhuvudtaget kan lösa rent produktionstekniskt.
– Vi har fortfarande hantverket kvar i stora delar. Det innebär att varje fläktkupa blir unik även om den ingår ett i sortiment. Det faktum att vi dessutom, med vår bakgrund och hantverkskunnighet, kan lösa nästan vilka kupor som helst gör oss också intressanta för kunder med väldigt speciella önskemål, säger Leif Turefeldt.

Idag konkurrerar familjeföretaget med de största och ledande företagen i branschen, ofta multinationella jättar med extremt stora resurser. Likväl klarar sig Fjäråskupan väl på den konkurrensutsatta marknaden. Idag har man 30 medarbetare och omsätter drygt 40 miljoner kronor med ambition att öka till 65 miljoner inom ett par år.
– Hela vår speciella historia har kantats av framtidstro. Idag står varumärket Fjäråskupan för design och kvalitet och vår position är stark. Vår ambition och bedömning är att vi ska kunna expandera ytterligare i framtiden, säger Leif Turefeldt.