Energieffektivisering i fokus på Elmia

Report this content

Det är ingen tvekan om att Fjärrvärmemässan och Elmia Fastighet idag är den stora mötesplatsen för energieffektivisering. Frågan har genomsyrat de två mässorna, från seminarier och arrangemang till samtalen och lösningarna bland montrarna.

Årets centrala fråga på Fjärrvärmemässan och Elmia Fastighet har tveklöst varit energieffektivisering. En fråga som är mer aktuell än någonsin även i samhället i stort. Många ser över sin energiförbrukning och tar nya grepp för att minska den. Och bland mässornas montrar har många smarta lösningarna visats och diskuterats.

Diskussioner har också förts i välbesökta debatter och seminarier. Energirådgivarna valde att förlägga sin kongress här. Och Energimyndigheten, Naturvårdsverket och Boverket var alla på plats och gav bland annat handfasta tips om hur man kan renovera energismart. Som ytterligare ett kvitto på hur viktig mötesplatsen är medverkade Civil- och bostadsminister Stefan Attefall i flera diskussioner på scenen.
– Det är oerhört glädjande att vi befäster vår position som den starkaste mötesplatsen för fjärrvärme, fjärrkyla och kraftvärme, säger Fjärrvärmemässans projektledare Jakob Hirsmark.

Fjärrvärmemässan, som arrangerades av Elmia och Svensk Fjärrvärme för andra gången, visade i år upp ett bredare, större och mer internationellt utbud än tidigare.
– Besökarna har haft tillgång till hela kedjan inom fjärrvärme; allt från tjänsteföretag som projekterar anläggningar till produkter och tjänster för askhantering. Vi är också mycket stolta över att ha haft företrädare från företag och branschorganisationer från samtliga nordiska länder på plats, konstaterar Jakob Hirsmark.

Parallellt med Fjärrvärmemässan och Elmia Fastighet har även Elmia Waste & Recycling samt Elmia Park & Golf arrangerats. Denna fyrklöver kommer tillbaka 24–26/9 2013.

Fakta Elmia Fastighet, Fjärrvärmemässan, Elmia Waste & Recycling, Elmia Park & Golf 2011
Över 500 representerade bolag från 15 länder.
Totalt antal besök: 15 225 från 29 länder.

Jakob Hirsmark, tel 46 36 15 22 14, jakob.hirsmark@elmia.se, www.elmia.se/fjarrvarme

Elmia AB, Box 6066, SE-550 06 Jönköping, Sweden
Tel: 46 36 15 20 00, Fax: 46 36 16 46 92