100 miljoner i indisk jätteaffär

Report this content

Fläkt Woods i Sverige har genomfört en storaffär i Indien. Företaget ska leverera fläktar för 100 miljoner kronor till ett elkraftverk 30 mil sydväst om Delhi. – Det är en mycket viktig affär, Indien är ett land som är inne i ett expansivt skede och en ny region för oss. Att komma in nu och lyckas skriva så här stora avtal är en stor framgång för oss, säger PO Göransson, VD för Fläkt Woods i Sverige.

Kraftverket som ska byggas är ett kolkraftverk. Det levereras till Indien av ett koreanskt företag som alltså valt svenska axialfläktar till bygget. – Våra fläktar har bäst teknik och vi kan också tillhandahålla den bästa servicen. Våra fläktar har också en hög verkningsgrad, de är alltså mycket energisnåla vilket är ett absolut krav från så här stora kunder, säger Anders Ingemarsson, chef för Fläkt Woods industriförsäljning i Växjö och därmed ansvarig för kontakterna med den nya storkunden. Kraftverket som ska byggas heter Sipat och kommer att bestå av tre block som vardera har en kapacitet på 660 MW. I effekt kan det jämföras med Ringhals. Sipat är dock ett koleldat kraftverk med modern rökgasrening. Fläktarna, som till stor del tillverkas i Sverige, ska levereras till den koreanska kunden under nästa år. Kraftverket kommer att sättas i drift ett par år senare. Fläkt Woods kommer att ha teknisk personal från Sverige på plats under byggnationen och igångkörningen.