Gigantisk moské med svensk ventilation

Report this content

En av världens största moskéer, Grand Mosala Mosque i den iranska huvudstaden Teheran, får ventilation och kylning av aggregat från Fläkt Woods i Sverige. Nu är den första etappen av leveransen klar, sedan följer ytterligare två leveranser av luftbehandlingsaggregat. Det totala värdet av affären är tio miljoner kronor. Aggregaten tillverkas i Jönköping.

Moskén kommer när den blir klar att rymma en miljon personer i den största salen som är cirka 250 000 kvadratmeter stor. Takhöjden är mellan 20 och 30 meter. Kombinationen av de enorma proportionerna, och den höga yttertemperaturen, ställer särskilda krav på kylningen. Att det dessutom ofta kommer att vara oerhört mycket folk i lokalen gör det inte enklare. – Det gäller att få rätt temperatur mellan noll och tre meters höjd där människorna befinner sig. Vi måste naturligtvis också hålla nere ljudnivån och vibrationerna, aggregaten kommer att ha hög belastning och en av svårigheterna är att klara den kondens som uppstår. Det är inte så många i världen som klarar detta, säger Thomas Nordström, Exportchef på Fläkt Woods i Sverige. Så här långt har Fläkt Woods levererat 33 luftbehandlingsaggregat till Grand Mosala Mosque. Vart och ett av dessa ska ge 25 kubikmeter luft per sekund. Under augusti och september sattes den första leveransen i drift och kvalitetsgodkändes av kunden, som är prästämbetet i Iran. Därefter ska ytterligare två leveranser göras. – Systemet att ventilera en sådan här lokal utarbetades i samråd med SWECO Theorells i Stockholm och är mycket speciellt i många fall . Det krävdes många ingenjörstimmar att designa för att hitta lösningar så att alla får ett gott klimat, säger Thomas Nordström.