FlatFrog lanserar tryckkänslighet för sin multi-touchteknologi

Report this content

Svenska multi-touchpionjären FlatFrog i Lund lanserar idag tryckkänslighet för multi-touchskärmar med sin teknologi Planar Scatter Detection (PSD). Teknologin kan känna av tryck för flera användare samtidigt, vilket kan användas på en rad sätt för att göra multi-touchskärmar mer användarvänliga.

Genom vidare utveckling av FlatFrogs patenterade multi-touchteknologi, Planar Scatter Detection, kan den nu känna av 1000 nivåer av tryck, för 40 individuella beröringar samtidigt.

“Detta är ytterligare ett stort genombrott för oss på FlatFrog, som öppnar upp spännande möjligheter för multi-touch” säger Ola Wassvik, CTO och medgrundare på FlatFrog. ”Utvecklare kan använda tryckkänslighet för att förbättra navigation och användarvänlighet, vilket förenklar arbetsflöden i en multi-touchmiljö. Användare kan till exempel trycka till lite extra för att öppna menyer eller genvägar. Tryckkänslighet kan även förhindra oönskade tryck, till exempel att användaren öppnar en länk eller stänger ett fönster av misstag.”

Christer Fåhraeus, CEO och medgrundare av FlatFrog fortsätter: ”Även om vi är först med att lansera tryckkänslighet för multi-touchskärmar, så är marknaden helt klart redo. Microsoft har redan en parameter för tryckkänslighet i deras senaste operativsystem Windows 8, som vår teknologi har fullt stöd för. Multi-touch har snabbt blivit standard för allt fler typer av elektroniska konsumentprodukter, från mobiler till datorer, och vi ser att tryckkänslighet är en intressant möjlighet för alla dessa produkter.”

FlatFrogs första egna produkt, FlatFrog Multitouch 3200, lanserades förra året och är fullt kompatibel med uppgraderingen av teknologin. De som redan har köpt en skärm kan behöva uppgradera mjukvaran, som finns tillgänglig utan kostnad för FlatFrogs kunder.

FlatFrog kommer att demonstrera tryckkänslighet på mässan Integrated Systems Europe 2013 i Amsterdam från 29:e till 31:a januari. Man kan träffa FlatFrog och testa deras produkt i TD Mavericks bås (4-S82). Företaget kommer även att ha skärmar i Blinblinks monter (9-C102) samt i Omnitapps monter (10-N147).

Om Planar Scatter Detection

Planar Scatter Detection technology (PSD) är utvecklad och patenterad av FlatFrog. Det är en avancerad, optisk multi-touchteknologi som bygger på att ljus skickas in i skärmens glasskiva. Ljuset bryts annorlunda där ytan berörs, och den effekten mäts och beräknas genom avancerade algoritmer, vilket med stor noggrannhet visar var och hur hårt användarna trycker på skärmen.

Följande video visar exempel på den nya tekniken med tryckkänslighet: http://vimeo.com/58210238

För mer information, kontakta:

Christer Fåhraeus, CEO: cf@flatfrog.com, +46 705609000

Ola Wassvik, CTO: ow@flatfrog.com, +46 76 76 886 30

Christian Johnsson, Director Sales & Marketing: cj@flatfrog.com, +46 707 381 384

Om FlatFrog Laboratories AB

FlatFrog Laboratories AB är baserat i Lund, i den teknologiskt expansiva Öresundsregionen. Företaget grundades 2007 gemensamt av optikexperten Ola Wassvik och uppfinnaren Christer Fåhraeus, serieentreprenör och nu styrelseordförande och VD. FlatFrog revolutionerar touch-segmentet med sin patentskyddade opto-elektroniska PSD-teknologi som ger en överlägsen användarupplevelse till låg tillverkningskostnad. Teknologin erbjuder en jämn och precis touch-kontroll med 40 simultana beröringspunkter och möjlighet att känna av tryck. FlatFrog kan göra lösningar för skärmformat från 5” till 100”+, i form av touch kits, egna skärmar eller speciallösningar till andra företag för massproduktion. Teknologin kan användas för en mängd olika applikationer som t ex digitala skyltar, butikskommunikation, mässor och utställningar, utbildning, spel, medicinska displayer och lösningar för bilindustrin. Teknologin kan även användas för många elektroniska konsumentprodukter som tablets, ultrabooks och allt-i-ett-datorer. FlatFrogs investerare är främst Invus, Sunstone Capital, Intel Capital och Fårö Capital.

Taggar: