Flexion tar in 79 Mkr i övertecknad runda – planerar notering på Nasdaq First North

Report this content

– Förbereder snabb internationell expansion efter påbörjade samarbeten med Amazon och Samsung.

Londonbaserade plattformsbolaget för Android-spel - Flexion Mobile Limited - grundat av svenskarna Jens och Per Lauritzson - har genomfört en övertecknad nyemission genom investerarnätverket Blasieholmen Investment Group . Bolaget planerar även att ansöka om notering på Nasdaq First North. Pengarna ska användas för att snabba på den internationella expansionen då Flexion redan har distributionsavtal med flera av branschens jättar.

Flexion är ensamma globalt med att erbjuda utvecklare av Android-spel nya användare genom att lansera dessa på globala Android-plattformar som Amazon och Samsung. Utöver det kan spelutvecklarna få tillgång till distributionsjättarna Alibaba, japanska KDDI och koreanska ONEstore. En av Flexions viktigaste konkurrensfördelar är att bolagets plattform möjliggör för både spelutvecklare och distributörer att på ett tekniskt enkelt sätt lägga ut spel för försäljning.

– Vi är ensamma om att ha löst utmaningen att på ett enkelt och smidigt sätt kunna lägga ut och sälja spel från flera spelutvecklare via olika distributörers lösningar – något som tidigare varit mycket krångligt och därmed dyrt. Vår lösning har lockat flera av spelvärldens jättar att skriva avtal med oss, något som skapar förutsättningar för en mycket snabb tillväxt, säger Jens Lauritzson, vd och grundare för Flexion Mobile Ltd, och fortsätter:

– De senaste tolv månaderna har intresset för ny distribution ökat markant. Utvecklare i Asien vill ta sig västerut samtidigt som västerlänningar vill österut. Därför har vi mer att göra än någonsin tidigare. Vi kan garantera våra spelutvecklare en användarbas med hög kvalitet från dom viktigaste marknaderna i världen. Vår målsättning är att bli den största marknadskanalen efter Google.

De flesta ledande utvecklarna av mobilspel bygger i dag spel for Google Play - den största Android-butiken. Freemium-spel – spel som är gratis att ladda ned och spela men som erbjuder köp inuti spelet - är den mest populära kategorin. Freemium-spel kräver betydande utvecklingsresurser i form av stöd för betalningar, annonsering, notifieringar och sociala nätverk, vilket in sin tur gör det extra dyrt att lansera och underhålla dessa spel i fler än en kanal.

Flexions distributionsplattform och teknologi möjliggör för spelutvecklare att lansera samma version av ett Android-spel i ett obegränsat antal distributionskanaler. Plattformen gör det även möjligt för spelutvecklaren att kontinuerligt uppdatera spelet i många kanaler utan merarbete. Flexion erbjuder också en full outsourcing-lösning bestående av underhåll, skydd mot bedrägeri och kundsupport.

Efter emission är bolagets största ägare: grundarna Jens och Per Lauritzson genom bolag med 27,1 procent av aktierna, Carl Palmstierna genom bolag med 8,7 procent av aktierna samt 6:e Ap-fonden med 8,4 procent av aktierna. Ordförande är Carl Palmstierna.

Om Flexion Mobile

Flexion är den ledande “multi-channel” distributionsplattformen för Android-spel. Företaget arbetar med många av de bästa spelutvecklarna och förser dessa med distribution i kanaler såsom Amazon, Samsung, One Store, KDDI och Alibabas 9apps. Flexions patentsökta teknologi bygger på mjukvara som ompaketerar och förbättrar en existerande spelfil och därigenom tillåter distribution i nya kanaler med nya betalningstjänster utan extra anpassningar av spelutvecklaren. Flexion har sitt huvudkontor i London och gjorde i mars 2018 en kapitalanskaffning för att bland annat stärka försäljning och marknadsföring i bolaget.

2016 vann Flexion i hård konkurrens med många bolag i Europa ett bidrag på 1.9 MEUR från EU kommissionens Horizon 2020 program.

För mer information om Flexion besök : http://www.flexionmobile.com/

Press förfrågningar