Bokslutskommuniké, januari-december 2001

Report this content

Bokslutskommuniké, januari-december 2001 - Omsättningen ökade med 35% till MSEK 1 290 (954). - Rörelseresultatet före avskrivningar av goodwill (EBITA) ökade med 5% till MSEK 158 (150). Justerat för omstruktureringskostnader på MSEK 6 och aktiverade utvecklingskostnader på MSEK 10 (förändring av redovisningsprincip) uppgick EBITA till MSEK 154, en ökning med 3%. - Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till MSEK 98 (110). Resultat före skatt uppgick till MSEK 61 (87) och årets resultat till MSEK 35 (45). Förändringen av resultatet beror huvudsakligen på ökade avskrivningar av goodwill samt ökade räntekostnader på grund av de förvärv som gjorts under året. - Skuldsättningsgraden förbättrades till 1,5 (1,9). Vid årets slut var soliditeten 30% (23%). - Varulagret hölls fortsatt på en nivå av 4% (4%) av omsättningen. - Försäljningsbolag etablerades i Malaysia, Spanien, Belgien och verksamheten återupptogs i Brasilien. - I Sverige förvärvades teknologigruppen IHT av Ericsson och i USA, två ledande leverantörer av hanteringsutrustning för kretskort, Flexible Technologies Inc. och PCT Group. 2001 började i ett mycket starkt affärsklimat. Nya produkter mottogs väl av marknaden och betydande försäljningsökningar noterades på de flesta marknader. Vid halvårsskiftet sjönk takten dramatiskt och ett omstrukturerings- och besparingsprogram utlöstes. Effekterna blev omedelbara och full verkan kunde noteras vid årets slut. De förvärvade bolagen bidrog till försäljningsökningen med MSEK 97 eller 10%. Dessa bolag förstärker FlexLink's position inom montering av komponenter för elektronik- och telekomindustrin. Under året har bolagets infrastruktur utvecklats vidare och de nya bolagen har integrerats. Flera produktutvecklingsprogram har slutförts, så att lansering kan ske under första delen av 2002. Göteborg den 6 februari 2002 FlexLink startade sin verksamhet 1980 inom SKF. Bolaget övertogs 1997 av EQT och är världsledande leverantör av innovativa automationslösningar till monterings- och tillverkningsindustrin. FlexLink har huvudkontor I Göteborg, ca 550 anställda i 20 egna bolag och representation i över 50 länder. Årsredovisningen publiceras omkring den 15 mars. Den tryckta utgåvan kan beställas på adress enligt nedan, att. M. Nilsson. För ytterligare information, kontakta: Fredrik Jönsson Mats Nilsson VD Informationschef 031-337 1626 031-337 1220 0705-17 1626 0703-77 1220 fredrik.jonsson@flexlink.com mats.nilsson@flexlink.com FlexLink AB; 415 50 Göteborg; tel 031-337 3100; fax 031-337 3023; www.flexlink.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/06/20020206BIT00470/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/06/20020206BIT00470/bit0001.pdf