FlexLink satsar på elektronik och telekom

Report this content

FlexLink satsar på elektronik och telekom FlexLink lanserar under innevarande vecka ett nyutvecklat produktprogram på en ledande mässa för elektroniktillverkning, Apex i San Diego, USA. Utvecklingen av de nya produkterna är en följd av att bolaget haft en snabb tillväxt som leverantör av produktionsutrustning till bl.a. telekomindustrin. FlexLink förstärker därmed sin position även inom detta område. Genom ett antal förvärv, senast två amerikanska leverantörer av automatiserad hanteringsutrustning för kretskort, kan FlexLink nu erbjuda kompletta produktionslinjer för montering och provning. Sammanslagningen av de två förvärven i USA, liksom nya och förbättrade produkter, kombinerade med ett uppdaterat program för slutmontering och förpackning, ger ett starkare erbjudande till elektroniktillverkare. "Det nya produktprogrammet är resultatet av ett målinriktat utvecklingsarbete som pågått samtidigt i våra enheter i USA, Finland och Sverige. Respektive kompetens och erfarenhet har utnyttjats i ett nätverk, så att produkterna uppfyller de krav som tillverkare i både USA och Europa väntas ställa under kommande investeringsperiod," säger Fredrik Jönsson, VD, FlexLink AB. De nya produkterna är i korthet : - DAS Lite, som är en vidareutveckling av palettbaserade monteringslinjer med mycket hög flexibilitet. - Automationsplattformen, som är en modul för bestyckning med valfri robot, komplett utrustad med interface till robot och palettlinje. - Ny generation av modulär utrustning för hantering av kretskort, konstruerade enligt internationell standard med integrerade styrsystem och mjukvara. FlexLink startade sin verksamhet 1980 inom SKF. Bolaget övertogs 1997 av EQT och är världsledande leverantör av innovativa automationslösningar till monterings- och tillverkningsindustrin. FlexLink har huvudkontor i Göteborg, ca 550 anställda i 20 egna bolag och representation i över 50 länder. Koncernens omsättning överstiger 1,2 Mdr SEK år 2001, enligt prognos. Göteborg den 24 januari 2002 För ytterligare information, kontakta: Fredrik Jönsson Mats Nilsson VD Informationschef 031-337 1626 031-337 1220 0705-17 1626 0703-77 1220 fredrik.jonsson@flexlink.com mats.nilsson@flexlink.com FlexLink AB; 415 50 Göteborg; tel 031-337 3100; fax 031-337 3023; www.flexlink.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/24/20020124BIT00490/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/24/20020124BIT00490/bit0001.pdf