• FlexLink/

Dynamic Assembly System (DAS) för kundstyrd produktion ger återbetalning efter mindre än ett år

FlexLinks nya DAS 30-moduler är grundelement i nyckelfärdiga anläggningar för montering, provning och förpackning av lätta produkter. Halverad genomloppstid, produktionsstyrning och återanvändning av data i realtid kan öka produktiviteten med 50% i blandad produktion.

DAS 30 är resultatet av en kontinuerlig utveckling av plug-and-produce-moduler för styrning av flödet i manuella såväl som automatiserade monteringssystem. Den tillhörande mjukvaran innehåller funktioner för produktionsstyrning, instruktioner till operatörerna, statistik och kvalitetsdata i realtid, med standardiserade kopplingar till maskiner, operatörer och förekommande ERP-system (Enterprise Resource Planning). ”För att underlätta våra kunders beslutsprocess gör vi simuleringar i realtid som grund till en komplett investeringsanalys. Exempel visar att en investering i en halvautomatiserad linje för montering, provning och packning kan nå break-even inom ett år i 2-skiftsdrift. Tack vare att systemet byggs upp av standardmoduler, kan produktionen vara igång inom 12-20 veckor efter beställning beroende på linjens komplexitet”, säger Sven-Erik Eckerström, Applied Technology Division. Viktiga faktorer för att uppnå den högre produktiviteten är reduktion av volymen produkter i arbete, (PIA), att öka den produktiva tiden samt ett högt utnyttjande av golvytan i anläggningen. Stegvis automation och rekonfigurering av linjen medger att produktmix- och volymförändringar kan genomföras i takt med produkternas försäljningsutveckling. FlexLink är en ledande global leverantör av automationslösningar till monterings- och tillverkningsindustrin. FlexLink, med huvudkontor i Göteborg, har 540 anställda i 25 bolag och representation i 50 länder. 2004 var omsättningen 1 137 Mkr. Göteborg den 14 november 2005 FlexLink AB För vidare information, v.g. besök www.flexlink.com eller kontakta: Carl-Johan Hallenborg VD, FlexLink Systems AB 031-337 1949 0705-28 1949 carl-johan.hallenborg@flexlink.com Mats Nilsson Informationschef, FlexLink AB 031-337 1220 0703-77 1220 mats.nilsson@flexlink.com FlexLink AB, 415 50 Göteborg. Tel 031-337 3100, Fax 031-337 2233.