Dynamisk linjebalansering: ett nytt produktionskoncept för mejerier

FlexLinks nya linjekoncept erbjuder distribution i höga volymer mellan fyllare, trågpackare och palleterare för blandad produktion i mejerier. Konceptet ger ökat utnyttjande av maskiner genom flexibel styrning av flödet under full processkontroll. Lösningen baseras på FlexLinks nya hygieniska transportör.

Målsättningen för dynamisk balansering är att öka utnyttjandegraden i fyllnings- förpacknings- och palleteringslinjer till storleksordningen 95%. I mejeriindustrin är det nu möjligt att genomföra blandad produktion under full kontroll av processen. Konceptet är en vidareutveckling av FlexLinks patenterade Dynamic Flow Concept som används för konvertering av hygienpapper, där höghastighetsfördelning har blivit industristandard. Linjens moduler tillåter stegvis automatisering, vilket ger producenterna möjligheten att investera i utrustning i takt med produkternas volymutveckling. Hygienkraven tillgodoses genom användning av FlexLinks nya hygieniska transportör. Smörjningsfri kedja, en unik självdränerande konstruktion och Cleaning In Place, CIP, bidrar till hög hygien och produktivitet i mejeri- och livsmedelsindustrin. Cleaning In Place reducerar förbrukningen av rengöringsmedel med 80%, varmvatten med 50% och ökar linjens produktiva tid med upp till 5%. Konceptet är utvecklat för ett kontinuerligt produktflöde genom olika temperatur- och hygienzoner i anläggningen, vilket bidrar till längre hållbarhet för produkterna. FlexLink är en ledande global leverantör av automationslösningar till monterings- och tillverkningsindustrin. FlexLink, med huvudkontor i Göteborg, har 540 anställda i 25 bolag och representation i 50 länder. 2004 var omsättningen 1 137 Mkr. Göteborg den 2 november 2005 FlexLink AB För vidare information, v.g. besök www.flexlink.com eller kontakta: Carl-Johan Hallenborg Mats Nilsson VD, FlexLink Systems AB Informationschef, FlexLink AB 031-337 1949 031-337 1220 0705-28 1949 0703-77 1220 carl-johan.hallenborg@flexlink.com mats.nilsson@flexlink.com FlexLink AB, 415 50 Göteborg. Tel 031-337 3100, Fax 031-337 2233.