FlexLink första kvartalet 2009

Report this content

God försäljning och vinst under första kvartalet men ett svagt investeringsklimat dämpar orderingången.

Försäljningen minskade med 4% to 286 Mkr och orderingången uppvisade en signifikant nergång till 269 Mkr. Mattias Perjos, CEO: “Försäljningsnivån var relativt stabil under första kvartalet och FlexLink klarade av att försvara lönsamhetsnivån. Däremot har orderingången försämrats på grund av ett svagt investeringsklimat och den ekonomiska kris vi nu upplever. Vi förväntar oss ett fortsatt svagt investeringsklimat och åtgärder för att säkerställa lönsamhet och kassaflöde är på plats. ”

• Försäljningen under det första kvartalet 2009 uppgick till 286 (297) Mkr, vilket motsvarar en minskning med 4 % jämfört med
föregående år.
• Orderingången under första kvartalet uppgick till 269 (369) Mkr vilket är en signifikant minskning med 27% jämfört med
föregående år. Detta är i linje med det svaga investeringsklimat som nu råder och som förväntas fortsätta under årets andra
kvartal.
• Rörelseresultatet före avskrivningar och amorteringar av immateriella tillgångar (EBITDA) uppgick till 25 Mkr (20). EBITDA
marginalen uppgick till 9% (7%), vilket är en förbättring med 2%-enheter jämfört med föregående år.

Ovanstående finansiell information för 2008 and 2007 avser FlexLink Holding AB-koncernen.

FlexLink Group