FlexLink första kvartalet 2010

En betydande ökning av orderingången och en måttlig ökning ar försäljningen präglade årets första kvartal. Lönsamheten påverkades negativt av försäljningsmix och valutakursförändringar.

Försäljningen ökade med 5 % till 300 Mkr och orderingången visade en stark ökning med 21 % till 325 Mkr. Mattias Perjos, CEO: “Vi upplevde en fortsatt förbättring av orderingången och ökande försäljning under kvartalet. Försäljningsmix och valutaförändringar hade däremot en negativ inverkan på resultatet. Den positiva trend vi sett förväntas fortsätta under året.” • Försäljningen under första kvartalet uppgick till 300 (286) Mkr vilket motsvarar en ökning med 5 % jämfört med föregående år. • Orderingången ökade till 325 (269) Mkr vilket motsvarar en ökning med 21 % jämfört med föregående år. • Rörelseresultatet före avskrivningar och amorteringar av immateriella tillgångar (EBITDA) uppgick till 18 (25) Mkr. EBITDA-marginalen uppgick till 6 % (9 %). Minskningen beror på valutaförändringar, försäljningsmix och ökade kostnader för produktlanseringar. • FlexLink har mottagit betydande order inom framför allt elektronik och livsmedelssegmenten. • En ny, kompakt transportörplattform med inbyggd mjukvara för styrning lanserades den 18:e januari. Den nya plattformen finner användningsområden inom nya applikationsområden och nya kundgrupper. Större orders på de nya produkterna har redan mottagits. Ovanstående finansiell information för 2009 och 2008 avser FlexLink Holding AB-koncernen.

Taggar: