FlexLink niomånadersrapport 2009

Report this content

Försäljningen fortsatt svagare än 2008 men orderingången har stabiliserats. Försäljningen uppgick till 848 Mkr vilket är 14% lägre än föregående år. Orderingången var 25% lägre medan ett svagt investeringsklimat kompenserades genom en överskjutande orderbok från föregående år. Nya produkter fortsätter att skapa intresse hos kunder inom samtliga FlexLinks segment.

Mattias Perjos, CEO: “Det svaga investeringsklimatet har fortsatt under årets tredje kvartal, delvis på grund av semesterperioden i Europa, och är den huvudsakliga orsaken till den relativt låga försäljningsnivån. Valutafluktuationer påverkade vårt resultat negativt men vi hade en gynnsam försäljningsmix, god kostnadskontroll och goda resultat från våra interna effektiviseringsåtgärder. Våra investeringar i produktutveckling fortsätter och vi räknar med att detta är en konkurrensfördel när marknaden vänder. Vi räknar samtidigt med att vändningen kommer men långsamt och från en låg nivå.” • Försäljningen under det tredje kvartalet uppgick till 264 (332) Mkr och under de första nio månaderna, 848 (984) Mkr. Detta motsvarar en minskning med 14 % jämfört med föregående år. • Orderingången under tredje kvartalet uppgick till 262 (326) Mkr och 827 (1108) Mkr under niomånadersperioden. Detta motsvarar en minskning med 25% jämfört med föregående år. Orderingången har stabiliserats medan det svaga investeringsklimatet väntas fortsätta. • Rörelseresultatet före avskrivningar och amorteringar av immateriella tillgångar (EBITDA) uppgick till 7 (33) Mkr under kvartalet och 60 (94) Mkr för niomånadersperioden. EBITDA marginalen uppgick till 7% (10%). Valutakursförändringar på 18 Mkr belastar årets tredje kvartal. • Nya produkter fortsäter att visa goda resultat. FlexLinks nya spiraltransportör, som lanserades i juni, har mottagits med stort intresse hos kunder inom samtliga FlexLinks industrisegment. Ovanstående finansiell information för 2009 och 2008 avser FlexLink Holding AB-koncernen. FlexLink Group

Taggar: