Stark start för den nya generationen rostfria transportörer från FlexLink

Sedan lanseringen på Interpack i maj 2011, har FlexLinks nya generation rostfria transportörer fått tummen upp av de stora tillverkarna av dagligvaror som livsmedel och hygienartiklar

Sedan lanseringen som började med Interpack den 12e maj, har de nya transportörsystemen i rostfritt tagigt emot mycket väl och orderingången har varit stark. Efter bara tre månader har hela årets försäljningsmål överträffats med mer än 50 %.

“Mottagandet hos kunder har varit väldigt starkt, över hela världen och vi har sålt lösningar till alla de stora tillverkarna inom dagligvaror. Våra säljmål nådde vi redan två månader efter lanseringen” – kommenterar Tommy Karlsson, produktchef för rostfria transportörsystem hos FlexLink.

Tillämpningarna har huvudsakligen varit inom förpackningslinjer inom mejeri, torra och konserverade matvaror och hygienartiklar.

Intresset har även varit stort från industrier som normalt inte använder lösningar i rostfritt stål då konstruktionen är öppen och lätt att göra ren.

Den nya generationen rostfria transportörer har utvecklats för att möta industrins ökade krav på kapacitet, total effektivitet, återanvändbarhet av utrustningar och renhet.

De nya transportörerna i rostfritt stål är utvecklade för tillverknings- och förpackningslinjer inom dagligvaror och finns i tre bredder; 85, 180 och 300 mm. Beteckningarna följer de tidigare lanserade generationerna av transportörer; X85X, X180X och X300X.

Kapaciteten hos de nya transportörerna är hög – versionen med 85 mm bredd klarar hastigheter upp till 120 m/min och de bredare versionerna upp till 80 m/min. Även ljudnivån är betydligt reducerad jämfört med dagens standards.

Konstruktionen är uppbyggd i moduler av hög kvalitet – från den enskilda komponenten till den kompletta transportören - vilket gör monteringen enkel och säkerställer en problemfri drift. Det är också enkelt att bygga om transportörsystemen när linjens layout skall ändras.

De nya transportörerna i rostfritt stål har konstruerats för att de skall vara enkla att rengöra, både utsidan och inuti. Ytor har gjorts självdränerande och fickor där smuts och partiklar kan samlas har minimerats.

“FlexLinks nya transportörer i rostfritt stål gör det möjligt att bygga mycket effektiva systemlösningar inom fyllning och förpackningslinjer för konsumentvaror. Vi förändrar sättet man bygger högkvalitativa transportörsystem, tack vare konstruktionen som är uppbyggd i moduler. Konstruktionen är lätt att göra ren och layouter enkla att förändra i takt med nya produkter lanseras eller maskinparken byts ut. Jämfört med traditionellt byggda rostfria transportörer förändrar vi förutsättningarna för effektiv produktion och de stora tillverkarnas svar har varit omedelbart.’” avslutar Tommy Karlsson.

FlexLink

Klas Ålander
Informationschef
031-3372499