• Flextronics/

Telavie AS och Flextronics Network Services avser att gå samman för att skapa en oberoende världsledare av telekom- och nätverkstjänster

Report this content

Flextronics tillkännagav idag att man har för avsikt att ingå avtal om att slå samman Flextronics Network Services, ett helägt dotterföretag till Flextronics, med Telavie AS, ett företag som ägs av riskkapitalfonden Altor 2003. Sammanslagningen av Telavie AS och Flextronics Network Services skulle skapa en global, oberoende marknadsledare inom nätverkstjänster. Med nästan 10 000 anställda i 18 länder och med en omsättning på 1 miljard USD skulle gruppen kunna stötta sina nyckelkunder, framför allt operatörer och systemleverantörer, i deras globala expansion. Den nya koncernen kan bygga sin starka position på tillväxtmarknader och dra nytta av den expanderande mobilmarknaden. Företaget skulle också ha en stark position för vidare växt i Europa, då ledande europeiska telekom-företag fattar beslut om att outsourca sina konstruktions-, installations- och underhållsverksamheter. Ronny Nilsson, nuvarande VD för FNS, är tänkt att bli chef för den nya koncernen, medan Stein Martinsen, den nuvarande chefen för Telavie, kommer att leda de kombinerade verksamheterna i Norge och Danmark. ”Genom detta samgående kan vi ha förutsättningar att lyckas med att skapa en oberoende världsledare inom nätverkstjänster. Vi kan bli den klara marknadsledaren på den nordiska marknaden och ha en stark plattform för vidare växt på flera internationella marknader. Detta kan skapa stora möjligheter för det kombinerade företaget”, säger Telavies VD, Stein Martinsen. “Denna kombination passar alla involverade på ett utmärkt och strategisk sätt. Genom att bli en ledande, oberoende leverantör med kompetens att kunna hantera olika kunders system, ser vi möjligheter för betydande vidareutveckling. De internationella tillväxtmöjligheterna är mycket lovande, särskilt på tillväxtmarknader som Latinamerika, Asien, Mellanöstern och Östeuropa”, säger Ronny Nilsson, VD för Flextronics Network Services. Altor 2003-fonden blir huvudägare till den nya koncernen. Altor 2003, med Altor Equity Partners AB som investeringsrådgivare, är en riskkapitalfond med 650 miljoner EUR i förvaltat kapital för investeringar i Norden. I december 2004 förvärvade Altor telekomdelen av Bravida ASA, den norska marknadsledaren inom telekom och nätverkstjänster, nu med namnet Telavie. Altor har fram till idag dessutom gjort ett tiotal andra förvärv i Norden, bland andra Dynapac, Lindorff och Ferrosan “Med kombinationen av Telavie och FNS kan vi i ett enda steg skapa en världsledande oberoende leverantör av nätverkstjänster, något vi påbörjade när vi förvärvade Telavie i december förra året. Vi kan få en unik marknadsposition, en global täckning och en mycket stark kompetensprofil – faktorer som ger en mycket positiv framtidsbild för den nya gruppen”, säger Fredrik Strömholm, partner på Altor Equity Partners AB. Altor 2003 Fonden förväntas äga ca 70% och Flextronics 30% av det nya företaget, som skulle ha sitt huvudkontor i Stockholm. Den föreslagna sammanslagningen är avhängig av att parterna kommer överens om slutliga avtalsvillkor och av förhandlingar med Flextronics Network Services svenska fackföreningar. Sammanslagningen är även beroende av att man erhåller vissa myndighetsgodkännanden och att andra sedvanliga avtalsvillkor uppfylls. För mer information, vänligen kontakta: Stein Martinsen, VD, Telavie AS +47 91 18 23 50 Harald Mix, VD för Altor Equity Partners AB Fredrik Strömholm, styrelsemedlem i Telavie AS och Partner vid Altor Equity Partners AB +46 8678 9100 Flextronics Network Services: Lotta Lindgren, Marknad och Kommunikation +46 709 651204