BRITTISK AFFÄR FÖR FLEXTRUS MED NY MILJÖVÄNLIG FÖRPACKNINGSLÖSNING

Report this content

Flextrus levererar material till en av Europas största livsmedelskedjor - Tesco - i Storbritannien. Tesco har lanserat skivade charkprodukter i en helt ny förpackningslösning som utvecklats av lundaföretaget Flextrus. För första gången finns därmed en förpackning på marknaden som är gjord helt i PET och samtidigt har en säkrare försegling än något annat alternativ på marknaden. Det är en unik kombination med flera fördelar:

LÖSNINGEN ÄR MILJÖMÄSSIGT ANSVARSFULL eftersom det är en mono PET-förpackning och både lock och tråg kan tillverkas av RPET (återvunnen PET). Förpackningens vikt är dessutom lägre än för vanliga tråg – något som medför ett lägre koldioxidavtryck (carbon footprint). KOSTNADSEFFEKTIVT ALTERNATIV TILL PVC. Plastförpackningar i form av tråg domineras på den brittiska livsmedelsmarknaden av PVC, något som under de senaste åren orsakat en hälso- och miljödebatt i landet. Med FLEXTRUS AIRLITE® kan livsmedelsföretag nu ersätta PVC-plaster med ett helt klorfritt material utan att behöva investera i ny utrustning/maskinpark. Dessutom kan ledtiderna reduceras eftersom Flextrus kan leverera snabbare genom att trycka på färdigt laminat. INNEHÅLLET FRAMHÄVS med ett tråg i svart FLEXTRUS AIRLITE®, samtidigt som konsumenten lätt kan se maten och försäkra sig om dess färskhet tack vare högtransparent ovanbana, FLEXTRUS ECOLITE®. FÖRSEGLINGEN ÄNDRAR FÄRG NÄR DEN ÖPPNAS vilket gör det enkelt för en konsument att se om förpackningen skadats eller öppnats. Flextrus kommer att demonstrera förpackningslösningen på Skandinaviens största förpackningsmässa, SCANPACK 20-23 oktober i Göteborg.