• Flextrus/

Lund 2010-09-27 Kerry Foods differentierar sitt Fergals Simply-sortiment med FLEXTRUS PAPERLITE®

Report this content

​Kerry Foods har lanserat produktserien Fergals Simply i Storbritannien i en pappersförpackning. FLEXTRUS PAPERLITE® är unikt genom att kombinera äkta papper med möjligheten att termoforma materialet i befintliga maskiner utan behov av investeringar. Den FSC-certifierade förpackningslösningen möter de ökande kraven på miljöanpassade förpackningar när plasttråg ersätts.

Kerry Foods har valt att lansera sin nya serie av skivade charkuterier i en förpackning som är annorlunda än de traditionella förpackningarna i butikshyllan. Flextrus Paperlite® stödjer med äkta papperskänsla och –utseende budskapet om en naturlig produkt utan konstgjorda tillsatser. Paperlite® baserad på Billerud FibreForm är ett unikt pappersmaterial som kan termoformas i befintlig utrustning utan behov av investeringar.

Flextrus både trycker och förser pappret med avancerade skräddarsydda barriär- och förseglingsegenskaper. Detta säkrar en tät förpackning som bibehåller den packade produktens kvalitet och smak.

”När vårt nya varumärke Fergals Simply skulle lanseras önskade vi en förpackning som kombinerar miljöaspekter med annorlunda utseende och känsla. Flextrus förser oss med Paperlite®-material och har dessutom stöttat oss med proaktiv teknisk expertis genom hela packningsprocessen. Det värdesätts högt av Kerry Foods att ha en FCS-certifierad förpackningsleverantör”, säger Simon Waite, Head of Development Cooked Meats på Kerry Foods.

Flextrus har gått ett steg längre i sitt miljöarbete genom att inte bara använda det FSC-certifierade pappret genom att också certifieraa hela tillverkningsprocessen i enlighet med FSC. Detta är en garant i erbjudandet av långsiktigt hållbara förpackningslösningar, som förstärks ytterligare av möjligheten till viktreducering jämfört med plasttråg.

Paperlite® är vårt senaste tillskott i vårt sortiment av miljöanpassade termoformningsmaterial som möter alla förpackningsbehov. Dess starka miljöfördelar kombineras med unika möjligheter till produktdifferent-iering. Kerry Foods val av Paperlite® för  Fergals Simply-sortimentet är ett bevis för detta”, säger Ronny Gimbe, producktchef på Flextrus.

Mer information om Flextrus och Paperlite ®-produkten finns på www.flextrus.com och kan fås vid kontakt med Ingrid Lidbäck, marknadsföringsansvarig på telefon: +070 566 31 83 eller e-post ingrid.lidback@flextrus.com.

FLEXTRUS – DET NATURLIGA VALET FÖR KRÄVANDE FÖRPACKNINGSKUNDER
Våra kunder skyddar, bevarar och marknadsför sina varor på bästa sätt genom flexibla förpackningar med kvalificerade barriärer. De har starka krav kopplade till sina produkter och varumärken, och vill ha förpackningsmaterial som ger rätt känsla, utseende och funktion. Vi är ledande i norra Europa inom miljöanpassade flexibla barriärmaterial för livsmedels- och hälsovårdsförpackningar.

Vi tar ett steg närmare våra kunder genom vårt koncept TCP, Total Customer Performance, ett arbetssätt där vi strukturerat medverkar i kundernas utveckling. Koncernen omsätter, efter samgåendet med Flexopac och Flexmed, 950 MSEK med 315 anställda. Vi har lokal säljrepresentation nära våra kunder och har produktionsanläggningar i Lund, Halmstad, Landskrona och Somerset, Storbritannien.

Taggar: