Lund och Halmstad 2010-09-06 Flextrus går samman med Flexopac och växer i Norden

Report this content

​Flextrus förvärvar det Halmstad-baserade förpackningsföretaget Flexopac och tillsammans förstärks erbjudandet som en komplett leverantör med lokal service till den nordiska livsmedels- och hälsovårdsindustrin. Flextrus omsättning efter sammangåendet uppgår till cirka 950 miljoner kronor och koncernen får 315 anställda.

Flexopac levererar flexibelt förpackningsmaterial främst till den nordiska livsmedelsindustrin. Företaget är i stark tillväxt tack vare sin satsning på service i form av korta ledtider och högkvalitativt flexotryck på både film och papper. Flexopac omsätter drygt 110 MSEK och har 35 anställda.

Flextrus är ledande i norra Europa inom miljöanpassade flexibla barriärmaterial till krävande för-packningskunder inom såväl livsmedels- som hälsovårdssektorn.

I juli 2010 förvärvades Flexmed, ett Landskronabaserat förpackningsföretag med kunder inom hälso-vårdssektorn. Med fusionen av Flexmed, och nu Flexopac, blir Flextrus en komplett och stark partner till krävande kunder inom såväl livsmedels- som hälsovårdssektorn.

-  Vi ser fram emot att tillsammans med Flexopac och Flexmed utveckla Flextrus vidare, säger Per Nyström, VD i Flextrus. Flexopac blir ett välkommet tillskott för att tillsammans stärka vår position i den nordiska regionen och kunna erbjuda våra livsmedelskunder ett bredare sortiment. Samgåendet mellan Flextrus, Flexopac och Flexmed är ett viktigt steg mot vårt mål att som en modern förpacknings-leverantör, med produktion och utveckling i Nordeuropa, erbjuda våra kunder högsta servicenivå, lokal närvaro och gedigen förpackningskompetens.

-  Flexopac är av våra kunder en uppskattad uppstickare i förpackningsbranschen som tillsammans med Flextrus får resurser och styrka att utvecklas vidare. Vi är mycket nöjda med att både Flexopac och Flexmed är med och förstärker Flextrus som ett komplett och välrenommerat företag med bas i Sverige och Norden, säger Lennart Söderberg, styrelseordförande i Flexopac, som nu tar plats i Flextrus styrelse.

Mer information om företaget och dess produkter finns på www.flextrus.com.

För mer information kontakta gärna:

Per Nyström, CEO, Tel +46 (0) 730 88 31 45, per.nystrom@flextrus.com

FLEXTRUS GROUP AB

Lund Business Park

Maskinvägen 1

P.O. Box 22, SE-221 00 Lund

Phone: +46 (0)46 18 30 00

Fax: +46 (0)46 211 36 00

www.flextrus.com

FLEXTRUS – DET NATURLIGA VALET FÖR KRÄVANDE FÖRPACKNINGSKUNDER
Våra kunder skyddar, bevarar och marknadsför sina varor på bästa sätt genom flexibla förpackningar med kvalificerade barriärer. De har starka krav kopplade till sina produkter och varumärken, och vill ha förpackningsmaterial som ger rätt känsla, utseende och funktion. Vi är ledande i norra Europa inom miljöanpassade flexibla barriärmaterial för livsmedels- och hälsovårdsförpackningar.

Vi tar ett steg närmare våra kunder genom vårt koncept TCP, Total Customer Performance, ett arbetssätt där vi strukturerat medverkar i kundernas utveckling. Koncernen omsätter, efter samgåendet med Flexopac och Flexmed, 950 MSEK med 315 anställda. Vi har lokal säljrepresentation nära våra kunder och har produktionsanläggningar i Lund, Halmstad, Landskrona och Somerset, Storbritannien.