PACKAGING INDUSTRY AWARD TILLDELAS FLEXTRUS OCH BILLERUD GEMENSAMT

Report this content

Vid årets Scanpack-mässa, som pågår i Göteborg, belönas den unika förnyelsebara förpackningslösningen FLEXTRUS PAPERLITE®, baserad på Billeruds FibreForm®, med Packaging Innovation Award.

Förpackningskonceptet bygger på ett speciellt utvecklat papper som kombineras med tillsatta barriär- och förseglingsegenskaper. Pappersfibern som används som råvara är PEFC-certifierad, vilket garanterar att skogen sköts på ett hållbart sätt. Tidigare har det saknats ett förnyelsebart material som kan termoformas i livsmedelsföretagens befintliga maskiner. När FLEXTRUS PAPERLITE® baserad på Billerud FibreForm® är format till en förpackning ger den innovativa lösningen både miljövinst och tydlig produktdifferentiering genom unikt utseende och känsla. - Varje dag bär konsumenter hem tiotusentals termoformade plasttråg som används i livsmedelsförpackningar. Med FLEXTRUS PAPERLITE ®, baserad på Billeruds FibreForm®, minskar miljöpåverkan avsevärt, säger Per Nyström, VD för Flextrus. - Flextrus är en innovativ samarbetspartner för Billerud som tillför kompetens avseende barriär, formning, försegling och tryck på vårt FibreForm® material. Detta möjliggör bästa etablering av materialet på marknaden, säger Johan Nellbeck, affärsområdesdirektör för Packaging & Specialty Papers, Billerud. Sverige är ett land med en stolt förpackningstradition. Flera idag ledande förpackningsföretag ute i Europa och världen har sina rötter i Sverige. Packaging Industry Awards är en tävling i olika kategorier som premierar företag och enskilda personer som under året på något sätt utmärkt sig genom att bidra till svenska förpackningsbranschens utveckling.