Svenska folket i decembermörkret: Ÿ* Mår sämre Ÿ * Äter onyttigare *Ÿ Somnar på jobbet

Report this content

Den mörka årstiden får majoriteten av svenskarna – och i synnerhet kvinnor – att må dåligt. En av fyra slarvar med kosten och lika många har svårt att passa tider. Tre av tio uppger att de till och med har somnat på arbetstid till följd av mörkret. Det visar en ny undersökning från Florida Department of Citrus, inför årets mörkaste dag som infaller den 21 december.

I undersökningen, där 1052 svenskar i åldrarna 15-80 år har medverkat, svarar över hälften (53 %) att de mår sämre under den mörka delen av året. Det är framförallt kvinnor som påverkas negativt. Hela 57 procent av de kvinnliga respondenterna uppger att de mår sämre eller till och med mycket sämre av mörkret. Sett över hela landet är det stockholmarna som mår sämst, hela 60 procent uppger att de mår sämre under de mörka vintermånaderna. Minst negativt påverkade av mörkret är personer i mellersta Norrland, där mindre än hälften (46%) svarar att de mår sämre.

– Det är oroande att så många mår dåligt av mörkret som råder under en så lång period i Sverige. Dessvärre väljer många kortsiktiga och onyttiga vägar, som att äta sötsaker, för att få energi. Men trötthet motverkas allra bäst genom en balanserad livsstil med rätt kost och motion, säger Frida Lindström, tränings- och hälsoexpert samt talesperson för Florida Department of Citrus i Sverige.

Undersökningen visar att nära en av fyra svenskar (23%) äter onyttigare under den mörka årstiden. Även här är kvinnorna överrepresenterade – 28 procent uppger att de äter mer onyttigt under vintern, jämfört med 18 procent bland männen. Choklad, smågodis, bullar och kakor är de onyttigheter kvinnor främst äter för att pigga upp sig. Bland männen är även alkoholhaltiga drycker bland de populäraste onyttigheterna för att pigga upp sig.

Undersökningen visar också att vi har svårt att hålla tider till följd av mörkret. Mer än var fjärde (26 procent) uppger att de någon gång kommit för sent till jobb/skola på grund av mörkret. Många har till och med svårt att hålla sig vakna på jobbet eller i skolan – nära tre av tio (29%) svarar att de har somnat på arbetstid/skoltid.

– Under vintermånaderna är det extra viktigt att fylla på med energi och vitaminer. Av undersökningen framgår att hela 75 procent tror sig veta att citrusfrukter har en positiv inverkan på hälsan under den mörka delen av året. Trots det svarar över 30 procent att de dessutom inte äter citrusfrukter dagligen. Att ta en grapefrukt till frukost är ett bra komplement eftersom det innehåller hela dagsbehovet C-vitamin, och hjälper kroppen att ta upp järnet i maten, säger Frida Lindström.

Fakta årets mörkaste dag: Årets mörkaste dag, eller vintersolståndet som det också kallas, inträffar då jordaxeln lutar så långt bort från solen som möjligt. Det markerar tidpunkten då det vänder och dagarna blir allt ljusare och längre. Solstånden sker två gånger per år, en gång på sommaren och en gång på vintern.

Energitips för att klara mörkret:

• Satsa på en allsidig kost som försörjer kroppen med livsviktiga ämnen, vitaminer och mineraler. På så sätt får du energi som gör att du kan prestera ditt bästa.
  • Välj dina tillfällen för det söta. Se till att njuta av varje bit, ät långsamt och känn in doft och smak ordentligt. På så sätt undviker du att äta för mycket eftersom du enklare kan kontrollera mängden.
  • Om du stressar eller sover dåligt under en längre tid spelar det ingen roll om du äter rätt eller tränar. Börja morgonen med en promenad till jobbet eller på lunchen. På så vis får du vardagsmotion och tillfälle att ladda batterierna, samtidigt som du får det viktiga dagsljuset.
  • Frossa i frukt och grönsaker! Gör en stor fruktsallad till helgfrukosten. Citrusfrukter är som bäst under vinterhalvåret så se till att ha i extra mycket av dessa. Florida grapefrukt är känd för att vara söt och saftig så passa på att blanda i lite även av den. Ta tillvara på saften också genom att hälla den över den färdiga salladen. Källa: Frida Lindström

Om Frida Lindström: Frida Lindström har jobbat med träning, mat och hälsa i över sjutton år och är idag VD och personlig tränare på Under Construction Sports Performance Center. Frida är även kost- och hälsorådgivare. Frida har tidigare arbetat som rådgivare inom stresshantering samt bloggat om träning och hälsa på Svd.se.

Florida Grapefrukt på Facebook: www.facebook.com/jag.alskar.grapefrukt

MyNewsdesk: Florida grapefrukt

Om Florida Grapefrukt:

• Florida grapefrukt finns i Sverige från början av november till mitten av april.
  • En halv Florida grapefrukt innehåller hela dagsbehovet av C-vitamin, en av de viktigaste antioxidanterna som hjälper kroppen att naturalisera fria radikaler, stärka immunförsvaret och ge bättre järnupptag.
  • Florida grapefrukt innehåller kostfibrer, som bidrar till att underlätta matsmältningen.

Om undersökningen: 1052 personer, i åldrarna 15-80 år, har svarat på undersökningen, genomförd i november av det oberoende undersökningsföretaget Cint, på uppdrag av Florida Department of Citrus. Undersökningen är riksrepresentativ.

För mer information, bilder och recept, vänligen kontakta:

Cecilia Ericson, presskontakt för Florida Department of Citrus i Sverige.

cecilia.ericson@golinharris.se eller 08-506 353 12

Så påverkar mörkret hur vi mår:

Totalt       Män         Kvinnor

1. Jag mår sämre                            45%          43%          47%

2. Ingen förändring                           39%          41%          37%

3. Jag mår mycket sämre                 8%            7%           10%

4. Jag mår bättre                              4%            5%           3%

5. Jag mår mycket bättre                  1%            1%            1%

(Fråga: Hur upplever du att den mörka årstiden påverkar hur du mår?)

Så påverkar mörkret våra kostvanor:

Totalt                 Män         Kvinnor

Jag äter onyttigare                           23%                18%           28%

Jag äter nyttigare                             11%                12%          10%

Ingen förändring                                66%               70%           62%

(Fråga: Hur påverkar den mörka årstiden dina kostvanor?)

Onyttigheter vi helst konsumerar för att piggna till:

Totalt        Män         Kvinnor

1. Choklad                                    44%          37%          52%

2. Smågodis                                  32%          32%          32%

3. Annat                                        24%          27%          21%

4. Bullar eller kakor                        23%          21%          24%

5. Öl, vin eller annan alkohol          16%          22%          11%

6. Snabbmat                                 13%          16%          11%

7. Tobak                                       5%            5%            4 %

(Fråga: Om du äter onyttigheter, vad väljer du helst för att pigga upp dig under den mörka delen av året?)

Så många har somnat på jobbet/skolan

Totalt       Män         Kvinnor

Somnat på skola/jobb                       29%          32%          27%

(Fråga: Har mörkret påverkat dig så att du somnat till på jobbet/skolan?)

Om Florida Department of Citrus
Florida Department of Citrus (FDOC) är en verkställande myndighet som ansvarar för marknadsföring, forskning och reglering av Floridas citrusindustri. En industri som sysselsätter närmare 76 000 personer och årligen omsätter nära 9 miljarder dollar. Denna årliga omsättning bidrar sedan till att stötta Floridas skolor, vägar och hälsovård.

Taggar: