Kivras medgrundare ny CTO på Flowbox

Report this content

SaaS-företaget Flowbox har rekryterat Kivras medgrundare Bip Thelin som ny CTO. Bip Thelin kommer i sin roll på Flowbox att leda den tekniska utvecklingen av produkten och ta vid arbetet med att skala upp IT-organisationen för att möjliggöra bolagets fortsatta tillväxt.

Kivra grundades i Stockholm 2011 och är en säker, digital brevlåda som underlättar interaktion och kommunikation mellan företag och konsumenter. Idag använder över 4 miljoner svenskar Kivra, och runt 37 000 företag och myndigheter gör digitala utskick genom tjänsten. Bip Thelin är en av bolagets medgrundare och tidigare CTO. Han har framgångsrikt lett det tekniska arbetet med utvecklingen av plattformen och skalat upp arkitekturen och infrastrukturen. Bip Thelin börjar nu sitt nya uppdrag på det svenska content marketing-företaget, SaaS-bolaget Flowbox, som ny CTO med start i november.

– Marknaden som Flowbox är verksamt i är väldigt spännande. Det är en bransch som rör sig snabbt och där det finns mycket innovation. Flowbox har en unik position på den marknaden, både vad gäller själva produkten och hur företaget är strukturerat till människorna. Karriärmässigt drivs jag av nya utmaningar. Energin och startup-atmosfären i företaget samt Flowbox vision är något som tilltalar mig och jag ser oerhört mycket fram emot att bli en del av Flowbox resa och få bidra till produkten och organisationen.

Flowbox är en B2B-plattform för content marketing som gör det möjligt för företag att samla in och använda användargenererat innehåll som sedan kan användas i företagens egna sociala kanaler och digitala marknadsföring. Flowbox grundades 2016 och har sedan dess snabbt växt från ett startup till en scaleup. Idag arbetar över 70 anställda i företaget och omkring 500 varumärken i 28 länder använder plattformen. Bip Thelin kommer att spela en viktig roll i det fortsatta arbetet med att bygga nästa generations content marketing-plattform och i byggandet av en skalbar IT-organisation.

– Vi är väldigt glada över att välkomna Bip till Flowbox. Bips kunskap och erfarenhet från att bygga Kivras plattform kommer att bli en stor tillgång och viktig för vår framgång i takt med att företaget och produkten fortsätter att växa. Han kommer att spela en central roll i att stärka vår företagskultur som ett SaaS-företag i framkant, säger Marcus Carloni, VD på Flowbox.

Bip Thelin har lång erfarenhet av utveckling i olika ledande positioner och har en bakgrund som bland annat mjukvaruutvecklare och mjukvaruarkitekt. Före Kivra hade Bip en roll som affärsområdeschef på IT-konsultbolaget Axians, tidigare QBranch, där han framgångsrikt byggde och utvecklade deras erbjudande inom mjukvaruutveckling. Som ny CTO på Flowbox är Bips uppdrag att koppla samman produkten och tekniken med affären och skapa en arkitektur som stödjer utvecklingen av plattformen.

– Jag har en passion för teknik och gillar att söka efter nya lösningar. Att innovera och hitta nya sätt att förbättra en produkt med hjälp av teknik är något som driver mig. Men det är också viktigt tekniken stödjer den övergripande produktvisionen. Som produktägare är det centralt att ha en förståelse för marknaden och kunna prioritera, säger Bip Thelin.

Helena Nordh Isaksson
helena.n.isaksson@getflowbox.com
Head of Marketing & Communications, Flowbox

Flowbox är Europas snabbast växande SaaS-företag inom MarTech och befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Genom att binda ihop sociala medier med e-handel hjälper vi våra kunder till större engagemang, mer trovärdighet och ökad försäljning. I vår kundportfölj har vi några av Europas största mode- och detaljhandelsmärken. Bland våra kunder finns varumärken som Odd Molly, Nudie, Indiska, IKEA och Stutterheim. Vi grundades 2016 och är idag ett team med 70+ personer med kontor i Stockholm, Amsterdam, München, Zürich och Antwerpen. 2017 vann Flowbox Nordic StartUp Award i Stockholm och Decoded Fashion Award i Milano, och Flowbox har även blivit utvald som det fjärde snabbväxande techbolaget i Sverige enligt Tech 5 Ayden.

Citat

Vi är väldigt glada över att välkomna Bip till Flowbox. Bips kunskap och erfarenhet från att bygga Kivras plattform kommer att bli en stor tillgång och viktig för vår framgång i takt med att företaget och produkten fortsätter att växa. Han kommer att spela en central roll i att stärka vår företagskultur som ett SaaS-företag i framkant.
Marcus Carloni, VD, Flowbox