Svenska molnföretaget Flowbox stärker upp med ny COO

Report this content

Svenska molnföretaget Flowbox växer snabbt och tog nyligen in 80 miljoner kronor i riskkapital från norska Viking Venture. Nu har bolaget rekryterat sin första COO.

Flowbox grundades 2016 och tillhandahåller en plattform som möjliggör för företag att samla in och hantera användargenererat innehåll, UGC, som kunderna skapar i sociala medier. Innehållet kan sedan användas av företagen i de egna sociala och digitala kanalerna. Nu tillträder Carl Larsson som operativ chef (COO) för Flowbox med uppdrag att vara ett stöd till bolagets VD i operativa frågor och strategiska beslut. I sin roll som operativ chef kommer Carl att fungera som en länk mellan företaget och dess ägare samt lyssna på de olika områdena i företaget för att skapa struktur och hitta nya lösningar som kan effektivisera arbetet.

– Vi är stolta och glada över att välkomna Carl till Flowbox. Just nu befinner vi oss i en starkt expansiv fas där vi tagit in nytt kapital och det är extra viktigt i det här skedet, speciellt i tider som dessa, att vi jobbar effektivt och strävar i samma riktning. Carl har en bred förståelse för kapitalmarknaden och har arbetat med finansiering i både publik och privat miljö. Hans kompetens och erfarenheter kommer att vara oerhört värdefulla för oss, säger Marcus Carloni.

Carl Larsson har tidigare arbetat med analys av publika bolag samt med rådgivning till företag vid börsnoteringar och publik skuldfinansiering. Under de senaste åren har han flyttat till den privata sektorn och M&A där han arbetat med rådgivning för företag vid förberedelser inför kapitalrundor och försäljning.

– Flowbox ligger helt rätt i tiden och jag tror bolaget har goda möjligheter att bli ledande aktör på marknaden. Idén med UGC fanns i USA för ett flertal år sedan när marknaden kanske inte riktigt var redo. Marcus har lyckats pricka in den andra vågen i en tid där sociala medier är mer centralt och då det finns en stark tillväxt inom e-handeln, säger Carl Larsson och fortsätter:

– Det känns otroligt spännande att få vara med på den resan vi står inför, framför allt då finns goda möjligheter att vidareutveckla Flowboxs produkt i flera olika områden. Istället för att arbeta med flera företag känns det extra spännande och utmanande att gå in operativt och vara med ett och samma bolag på resan framåt.

Carl började sin nya tjänst i februari 2020.

För mer information:
Helena Nordh Myhrman, marknadschef, Flowbox
helena.n.isaksson@getflowbox.com

Flowbox är Europas snabbast växande SaaS-företag inom MarTech och befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Genom att binda ihop sociala medier med e-handel hjälper vi våra kunder till större engagemang, mer trovärdighet och ökad försäljning. I vår kundportfölj har vi några av Europas största mode- och detaljhandelsmärken. Bland våra kunder finns varumärken som Odd Molly, Nudie, Indiska, IKEA och Stutterheim. Vi grundades 2016 och är idag ett team med 70+ personer med kontor i Stockholm, Amsterdam, München, Zürich och Antwerpen. 2017 vann Flowbox Nordic StartUp Award i Stockholm och Decoded Fashion Award i Milano, och Flowbox har även blivit utvald som det fjärde snabbväxande techbolaget i Sverige enligt Tech 5 Ayden.