Svenska Outnorth växer med hjälp av kundskapat innehåll i annonser

Report this content

Skandinaviens ledande e-handlare inom outdoor, svenska Outnorth, fortsätter att växa, trots en marknad med tuff konkurrens. Mycket tack vare satsningen på användargenererat innehåll, UGC.

Outnorth satsade tidigt på näthandel och med kunder i flera europeiska länder var det ett naturligt steg att satsa på kundskapat innehåll för att stärka online-communityt och öka engagemanget i sociala medier.

– Vi har alltid varit väldigt datadrivna och testat olika plattformar och format. När vi såg att UGC gav bra resultat på vår sajt och organiskt i sociala medier tänkte vi att det borde ha en liknande effekt i annonser också, säger Mattias Lund på Outnorth.

Ständigt växande community

Med en växande e-handel behövde marknadsteamet på Outnorth hitta ett smart och skalbart sätt att effektivt skapa visuellt innehåll och ta tillvara på kundernas bilder i sociala medier.

– Vi vet att det finns ett stort community kring outdoor och friluftsliv, folk är ofta engagerade och ger varandra råd och tips kring de bästa produkterna, vandringslederna och mycket mer. Vi ville ta tillvara på det och visa upp de bästa kundbilderna för nya potentiella kunder, för att på så vis skapa engagemang och bygga vårt eget community kring Outnorth.

Sedan februari 2019 har företaget använt Flowbox plattform för att samla in och hantera användargenererat innehåll, UGC. Materialet som hämtas in via plattformen distribueras sedan på den egna sajten, på produktsidor och som både organiska och sponsrade inlägg på Facebook och Instagram via Flowbox Facebook-integrering.

– Tidigare har vi inte alltid haft möjlighet att skapa eget material i den utsträckning som krävs. Med UGC sparar vi både tid och resurser.

"Det är som ett självspelande piano"

Tillsammans med en kollega väljer Mattias ut de användargenererade bilder som ska pushas i Outnorths kanaler på sajten och i sociala medier. Rättighetsförfrågningar skickas ut med hjälp av smarta tidsbesparande funktioner i Flowbox och en del av de bilder som kunderna godkänner hämtas sedan in i Facebook Ads Manager och används i betalda annonskampanjer.

– Allt har rullat på väldigt bra i princip sedan start. Vi har aldrig behövt pusha på, våra kunder skapar så mycket bra material ändå. Det är som ett självspelande piano.

För Outnorths del är det en stor fördel att med UGC få tillgång till ett unikt bildmaterial som särskiljer sig från konkurrerande företag som är återförsäljare för samma produkter.

– Resultaten vi såg av UGC-kampanjerna var så pass bra att vi idag använder UGC till nästan alla våra sociala medier-kampanjer. Det är bara vid större säljkampanjer vi lyfter brandat material. Vi ser mycket högre engagemang när vi använder användargenererat innehåll. Inläggsreaktionerna har nästan tiodubblats med UGC jämfört med när vi använder eget bildmaterial, säger Mattias Lund.
Genomsnittligt ordervärde har också mer än fördubblats sedan Mattias och hans kollegor började använda Flowbox plattform.

Resultat i siffror

90% ökning i genomsnittligt ordervärde
94% lägre kostnad per interaktion (kommentarer, reaktioner, delningar)
10 gånger högre engagement rate

Flowbox är Europas snabbast växande SaaS-företag inom MarTech och befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Genom att binda ihop sociala medier med e-handel hjälper vi våra kunder till större engagemang, mer trovärdighet och ökad försäljning. I vår kundportfölj har vi några av Europas största mode- och detaljhandelsmärken. Bland våra kunder finns varumärken som Odd Molly, Nudie, Indiska, IKEA och Stutterheim. Vi grundades 2016 och är idag ett team med 70+ personer med kontor i Stockholm, Amsterdam, München, Zürich och Antwerpen. 2017 vann Flowbox Nordic StartUp Award i Stockholm och Decoded Fashion Award i Milano, och Flowbox har även blivit utvald som det fjärde snabbväxande techbolaget i Sverige enligt Tech 5 Ayden.

Citat

Mattias Lund