Delårsrapport Q2 2024

1 JANUARI – 30 JUNI 2024
FLOWSCAPE TECHNOLOGY AB (publ),
ORG.Nr. 556725-4866

Styrelsen och verkställande direktören för Flowscape Technology AB avger härmed rapport för perioden januari – juni 2024. Belopp anges i tusentals kronor. Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år

Januari – juni i korthet, concern

Andra kvartalet (April-juni)

• Nettomsättningen uppgick till 10 391 (11 668) TSEK
  • Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till -212 (1 307) TSEK
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -2 318 (-655) TSEK
  • Bokade ordrar uppgick till 3 646 (10 822) TSEK, varav 716 (2 340) TSEK är årligen återkommande intäkter
  • Kassan vid periodens utgång var 7 031 TSEK jämfört med 10 225 TSEK vid årets inledning.
  • Kassaflödet uppgick till -4 267 (213) TSEK
  • Resultat per aktie efter finansiella poster uppgick till -0,118 (-0,033) SEK

Första halvåret (Januari-juni)

• Nettoomsättningen uppgick till 20 811 (23 003) TSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 375 (1 772) TSEK
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 762  (-4 143) TSEK
  • Inkomna ordrar uppgick till 10 471 (15 828) TSEK, varav 3 410 (3 676) TSEK är årligen återkommande intäkter
  • Ej aktiverade intäkter1) uppgick till 2 793 TSEK varav 625 TSEK är årligen återkommande intäkter
  • De årligen återkommande intäkterna (ARR) uppgick till 32.0 MSEK (28 MSEK)
  • Kassaflödet uppgick till -3 194 (-892) TSEK
  • Resultat per aktie efter finansiella poster uppgick till -0,192 (-0,211) SEK

1) Ordrar som ännu inte har fakturerats alternativt ordrar som har fakturerats men ännu ej har börjat upptas som intäkt. Siffrorna är ackumulerade belopp från starten av 2024.

VDs kommentar

Orderingången under kvartalet var svag och slutade på 3,6 MSEK, vilket främst berodde på att två större projekt i Norden drog ut på tiden och att försäljningen utanför Norden gick trögt. Detta resulterar i att nettoomsättningen för första halvåret 2024 ligger 9,5% under föregående år. Glädjande är dock att ARR fortsätter uppåt till 32.0 MSEK. P.g.a. den lägre omsättningen och något högre operativa kostnader är resultatet fortfarande inte positivt.

Ordermässigt var det ett trögt kvartal, men försäljningen i Norden fortsatte starkt med bl.a. två vunna stora offentliga upphandlingar. Dessa projekt drog dock ut på tiden, så endast en del av ordervärdet kom in under kvartalet.

Försäljningen i Nordamerika har kortsiktigt påverkats negativt av vår omfokusering mot partnerförsäljning, men vi förväntar oss att nya strategin skall börja visa resultat i slutet av detta år. Vår partnerstrategi i Nordamerika kommer även vara mer kostnadseffektiv än tidigare strategi. Den nya partnersäljaren för Nordamerika är på plats och kommer från och med augusti börja jaga nya partners.

Försäljningen i Storbritannien var på likvärdig nivå som tidigare. Dock har vår nya partnersäljare för Europa under kvartalet lagt mycket fokus på denna marknad, så förhoppningsvis ser vi en ökande försäljning under kommande kvartal.

I Mellanöstern har aktiviteten varit hög och för tillfället har vi lovande dialoger med en handfull riktigt stora företag och ännu fler mindre företag. Vi känner igen från andra marknader att det tar tid att stänga affärer med stora företag, men det gäller att vara uthållig.

Vi ser också att försäljningen påverkats av att en av våra största kunder, p.g.a. lågkonjunkturen, frusit investeringsbudgeten för IT-system. Därmed har utökningen av Flowscape-systemets funktionalitet tillfälligt pausats.

Eftersom orderingången för engångsintäkter var lägre för detta kvartal jämfört med samma kvartal föregående år så gick den totala nettoomsättningen för kvartalet ned med 11%. Nedgången dämpades av att de årliga återkommande intäkterna (ARR) gick upp med 14% på årsbasis. Vi fortsätter vårt fokus på att öka de årligen återkommande intäkterna, då det är dessa som på lång sikt bygger ett lönsamt och stabilt företag.

Det operativa kostnaderna steg till 9.7 MSEK, främst drivet av engångskostnader för VD-rekrytering och personalomställningar. Vår förväntan framöver är att vi återigen kommer stabilisera oss på en OPEX-nivå likt tidigare kvartal.

P.g.a den svagare nettoomsättningen och de högre operativa kostnaderna så landade resultatet efter avskrivningar på -2.3 MSEK.

Kassan sjönk under kvartalet eftersom en av våra större kunder var sen med betalningen av några stora fakturor något vi arbetar tillsammans med kunden för att lösa snarast. För tydlighetens skull så föreligger inga skiljaktigheter om fakturornas innehåll. Kassan var vid kvartalets slut på 7.0 MSEK och vi hade då 7,8 MSEK i förfallna obetalda fakturor.

Denna information är sådan som Flowscape Technology är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-16 08:00 CET.

Email: peter.reigo@flowscapesolutions.com

Certified Adviser: Skills Corporate Finance Nordic AB, telefon:+46 (8) 517 082 40, email: ca@skillscorp.se

Flowscape är ett Prop-Tech-bolag med en världsledande lösning för smarta kontor, optimering av kontorsytor och en effektivare arbetsdag. Lösningen använder den senaste sensorteknologin för att skapa en toppmodern SaaS-lösning för det hybrida arbetssättet. Huvudfunktionen, Flowmap, ger företag en överblick av kontoret och möjliggör att man snabbt hittar rum, skrivbord, kontorsutrustning och kollegor samt analys av ytornas nyttjande. Flowscape har även ett kommunikationsverktyg för effektiv områdesspecifik kommunikation till personer i byggnaden eller personer inom ett område i händelse av en kris. Flowscape har kontor i Stockholm (huvudkontor), Sofia, San Fransisco och London.

För mer information, besök www.flowscapesolutions.com