Valberedningens förslag till styrelse i Flowscape Technology AB

Flowscapes valberedning föreslår samma styrelse som innevarande år med tillägg för Magnus Åkerberg. Magnus tillför en mycket gedigen internationell branscherfarenhet från ledande befattningar inom t.ex. JLL, ISS och Johnson Controls. Valberedningen föreslår vidare samma arvodesnivåer som innevarande år samt att Henrik Boman fortsätter som revisor.

Valberedningen föreslår att Henrik Tjernberg utses att leda årsstämman för Flowscape Technology AB.

I enlighet med årsstämmans beslut 2019-06-17 så skall valberedningen bestå av styrelseordförande, Henrik Tjernberg, samt två representanter från bolagets större ägare, enligt aktieboken per 2019‑09‑30. De två största ägarna den 2019-09-30 var Reigo Invest AB och JH Engineering. Därmed valdes Peter Reigo (representerar Reigo Invest AB) och Johan Hägerlöf (representerar JH Engineering) in i valberedningen. Detta är en avvikelse från Bolagsstyrningskoden, som föreskriver att styrelsen endast får ha en representant i valberedningen. Dock är bolagsstyrningskoden inte tillämpbar för Flowscape Technology AB, eftersom bolaget är noterat på Spotlight Stock Market.

Valberedningen föreslår en ersättning till styrelsen på 120.000 SEK för styrelseordförande och 60.000 SEK för övriga styrelsemedlemmar, som inte är anställda i bolaget. Detta är på samma nivå som innevarande år.

Till styrelse föreslås följande medlemmar:
Henrik Tjernberg (ordförande)
Urban Fagerstedt
Johan Hägerlöf
Peter Reigo
Magnus Åkerberg

Magnus Åkerberg är den enda som inte sitter i Flowscapes styrelse idag. Magnus är 57 år gammal och har en gedigen internationell bakgrund inom fastighetsbranschen. Exempel på roller han haft är General Manager Nordic på Johnson Controls, Group Senior Vice President på ISS och Managing Director på JLL, med ansvar för hela IFM affären inom EMEA. Magnus har, förutom i Sverige, bott och arbetat både i Köpenhamn och i London. Magnus har under de senaste åren även spenderat mycket arbetstid inom Proptech och är ofta anlitad som huvudtalare såväl i Sverige som internationellt för att tala om arbetsplatsen, de anställda och digitalisering. Valberedningen bedömer att han kommer in med en mycket värdefull branschkunskap och kontaktnät, gedigen erfarenhet av att bygga relationer med stora globala kunder samt lång internationell erfarenhet.

Valberedningen föreslår också att fortsätta med Henrik Boman, från PWC, som revisor.

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Tjernberg
Styrelseordförande Flowscape Technology AB