Bestämmer du över din egen begravning?

Report this content

— nytt livsarkiv ”Never ending story”, nya kistor ”Angelbox” och nya urnor ”Angeldust” vill sprida ljus i mörkret

Idag går utvecklingen mot mer individuella begravningar, där man väljer att sätta en mer personlig prägel på ceremonin för att visa vem den avlidna var i livet. Individualismen som trend blir bara starkare i vår samhällsutveckling och har även börjat påverka begravningsbranschen. Livsstilsföretaget Fluffbabes har skapat ett nytt alternativ till ”livsarkiv”. Här kan du som tycker att steget vidare är värt en ljusare och mer personlig inramning skriva ner dina önskemål kring din begravning, så att dina anhöriga ska veta hur just du vill ha det. Projektet går under namnet Never ending story och finns samlat i ett nytt dokument som presenteras på hemsidan www.neverendingstory.nu. I projektet ingår även nya kistmodeller utformade med hoppfull design och nytt namn; Angelbox, som i slutet av 2009 gick i produktion hos kisttillverkaren Rydéns i Nybro. Dessutom ingår i projektet nya urnor under namnet Angeldust. Kyrkans inställning spelar än så länge en stor roll, trots att det är fritt för var och en att välja andra alternativ. Vid bröllopsceremonier är öppenheten för ”annorlunda” inslag i kyrkan mycket mer tillåtande än vid begravningsceremonier. Här råder fortfarande en stark traditionell syn. Idag växer också kraven från andra kulturer och seder där den svenska traditionella kyrkosynen får nya utmaningar. Vad är Never ending story? Never ending story är nytt alternativt livsarkiv för den som tycker att begravningsceremonin är värd en ljusare och mer personlig inramning. Och meningen är att man i lugn och ro kan tänka igenom hur man vill ha det och fylla i dokumentet när som helst. Det ska t ex vara helt okej att ha ett sista party (som kanske rentav är det ”första”, i början på något nytt). Idag finns olika bemötanden när det gäller hur begravningsceremonin läggs upp. Det finns dåliga exempel där de anhöriga inte får igenom sina musik-, lokalval eller ens tidslängd på ceremonin, men också goda där ceremonin t ex förlagts till en klippa vid havet, den egna trädgården eller en nattklubb. Detta vill ”Never ending story” hjälpa till med — att förnya valen och ge exempel på alternativ du kan välja bland. Vad är en Angelbox? En Angelbox är något helt nytt. Det är en kista med karaktär och personlighet. Med vingar istället för handtag på sidorna och ett par vingar på locket. I silver eller guld beroende på vilken färg man väljer. Kistfabrikanten Rydéns har tillsammans med Fluffbabes tagit fram dessa nya kistor som kommer att finnas till försäljning genom Sveriges Begravningsbyråers Förbunds (SBF) medlemsbyråer. Vad är Angeldust? Nu lanseras även Angeldust — en elegant urna med ängelmotiv. Angeldust tillverkas i lera och finns i tre färgkombinationer: cerise, svart och vit med vacker handmålad dekor. Urnan, som är förgänglig, tillverkas i Skandinavien av Rydéns. Sveriges Begravningsbyråers Förbund (SBF) Förbundets ca 400 begravningsbyråer står för över hälften av alla begravningar i Sverige. Man vill medverka till att olika åsikter och önskemål från individen ska kunna tas till vara på ett bättre sätt. SBF vill visa möjligheten och öka medvetandet om att du själv kan påverka mycket mer än du kanske tror. Det finns alltför många exempel där SBF fått höra ”om jag bara vetat…” från anhöriga. Därför har SBF inlett detta samarbete med livsstilsföretaget Fluffbabes för att kunna tillgodose även de som har individuella önskemål och kunna påvisa alternativ. Never Ending Story, Angelbox samt Angeldust tillhandahålls av SBF:s auktoriserade begravningsbyråer. Utvecklingen kan inte hindras och SBF vill därför förhålla sig till detta på ett bra sätt och medverka till ett varsamt framtidsarbete. För mera information, kontakta: Charlotta Lindgren Östlund, Sveriges Begravningsbyråers Förbund, charlotta.lindgren@memento.se, tel 08-556 811 83, 070-608 81 83 www.begravningar.se Morgan Löfgren, Rydéns, morgan@rydens.se, tel 0481-487 70, 070-595 58 93 www.rydens.se Åsa Scharin, Fluffbabes, asa@fluffbabes.com, tel 0709-220 211 www.neverendingstory.nu Annika Legàth Fagerström, Fluffbabes, annika@fluffbabes.com, tel 0733-68 06 46 För högupplösta bilder, se: www.neverendingstory.nu/pressbilder

Taggar: