Fluicell erhåller Eurostars-anslag om cirka 5 MSEK för utveckling av plattform för hjärtoxicitetsstudier, i avvaktan på beslut från Vinnova

Fluicell AB (publ) (“Fluicell” eller ”Bolaget”) meddelar härmed att Bolaget beviljats ett anslag om 5 miljoner kronor från Eurostars för utveckling av en forskningsplattform för studier av hjärttoxicitet och läkemedelseffekt. Projektet med titeln An Integrated Platform for Cardiac Toxicology and Efficacy (INTEC) kommer att löpa över två år i samarbete med Cytocypher BV (Nederländerna) med en total budget på cirka 2 miljoner Euro.

Målsättningen med projektet INTEC är att skapa en integrerad forsknings och utvecklingsplattform som kombinerar Fluicells teknik för encellsanalys med Cytocyphers hjärtkontraktilitetssystem för att förbättra möjligheten att bedöma hjärttoxicitet och effektivitet inom läkemedelsutveckling, vilket potentiellt kan leda till nya, effektivare terapier.

Fluicell har erhållit godkännande gällande projektfinansiering från Eurostars och inväntar slutgiltig formell bekräftelse från den nationella finansiären Vinnova, vilket beräknas ske under februari.

VD Carolina Trkulja kommenterar:

"Vi är väldigt stolta över att erhålla detta viktiga anslag i stor konkurrens. Anslaget är en stark bekräftelse på Fluicells förmåga att attrahera internationell forskningsfinansiering och bidrar till att ytterligare stärka vårt strategiska utvecklingsarbete mot att skapa translationella hjärtvävnadsmodeller för läkemedelsutveckling. Hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken, men är markant underrepresenterade bland nya läkemedel. Med INTEC har vi möjligheten att skapa prediktiva mänskliga sjukdomsmodeller som bättre kan förutsäga toxicitetseffekter och bidra till ökad effektivitet inom läkemedelsutveckling

Om Eurostars

Eurostars är del av det Europeiska partnerskapet för innovativa små och medelstora företag (SME:s) och är det största internationella finansieringsprogrammet för utvecklingssamarbete med syfte att skapa innovativa produkter, processer eller tjänster för kommersialisering. Eurostars delfinansieras av Europeiska unionen genom Horizon Europe. Utbetalning av stöd till svenska deltagare i Eurostars hanteras av Vinnova.

Carolina Trkulja, VD, +46 (0) 705 52 63 25, carolina@fluicell.com

Denna information är sådan information som Fluicell AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 januari 2024 klockan 17.10 CET.

Om Fluicell:
Fluicell är ett Göteborgsbaserat bolag som har kommersialiserat en teknik för att bearbeta och studera enskilda celler inom framför allt läkemedelsutveckling. Med utgångspunkt i Fluicells teknik för att konstruera biologiska vävnader med ultrahög detaljrikedom bedriver Fluicell utveckling av vävnadsbaserade terapier och screeningmodeller. Bolagets utvecklingsarbete är i huvudsak inriktat mot vävnadsbaserade terapier för behandling av typ 1-diabetes samt hjärtvävnadsmodeller för läkemedelsscreening. Fluicells befintliga produkter är vävnadsproduktionsplattformen Nexocyte som bygger på Biopixlar® och Biopixlar® AER, Bolagets tekniker för högupplöst bioprinting i både 2D och 3D. Fluicells produktportfölj innehåller även forskningsinstrumenten BioPen®, Dynaflow® Resolve och Biozone 6® som ger forskare möjlighet att studera, bearbeta och mäta läkemedelseffekter i enskilda celler på en unik detaljnivå. Mer information finns på www.fluicell.com. Fluicells Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB (www.skgm.se).