Fluicell erhåller Notice of Allowance från det amerikanska patentverket för patent gällande plattformen Nexocyte

Fluicell AB (publ) (”Fluicell” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget erhållit ett s.k. Notice of Allowance från det amerikanska patentverket (USPTO) för ett patent som skyddar den grundläggande tekniken bakom vävnadsplattformen Nexocyte™ och bioprintingtekniken Biopixlar®.

VD Carolina Trkulja kommenterar:
"Nexocyte är nyckeln i Fluicells tillväxtstrategi och detta Notice of Allowance är ett mycket viktigt framsteg som ger oss betydande nya möjligheter till vidare kommersiell expansion av plattformen. Att patentet gäller USA är särskilt glädjande. Den amerikanska marknaden är den mest betydelsefulla för Fluicells båda affärsområden regenerativ medicin och humana screeningmodeller och det utökade skydd för Fluicells innovationer som detta innebär är av stort värde.”

Patentet, med ansökansnummer US16/774,453, ger skydd för Fluicells teknik att på ett kontrollerat sätt utplacera celler på ytor genom att använda återcirkulerande vätskeflöden, en grundläggande del av Bolagets plattform Nexocyte och bioprintingteknik Biopixlar. Ett Notice of Allowance innebär i korthet att det aktuella patentverket, USPTO, har för avsikt att godkänna bolagets patentansökan efter att några administrativa åtgärder från båda parters sida har genomförts. När patentet har beviljats gäller det fram till 2038.

Om Nexocyte
Nexocyte är Fluicells plattform för vävnadskonstruktion med hög precision. Plattformen kombinerar Biopixlar, Bolagets teknik för 3D-bioprinting med Fluicells know-how inom vävnadsdesign, biomaterial och stamcellteknik. De främsta tillämpningsområdena för vävnadsvbaserade produkter baserade på Nexocyte-plattformen är inom regenerativ medicin och humana modeller för läkemedelsscreenin. Nexocyteplattformen används bland annat i Fluicells program för vävnadsbaserade behandlingar av typ 1-diabetes och i Bolagets utvecklingssamarbeten kring vävnadsbaserade modeller av hjärt- och njurvävnad.

Carolina Trkulja, VD
carolina@fluicell.com

ir@fluicell.com

Om Fluicell:
Fluicell är ett Göteborgsbaserat bolag som har kommersialiserat en teknik för att bearbeta och studera enskilda celler inom framför allt läkemedelsutveckling. Med utgångspunkt i Fluicells teknik för att konstruera biologiska vävnader med ultrahög detaljrikedom bedriver Fluicell utveckling av vävnadsbaserade terapier och screeningmodeller. Bolagets utvecklingsarbete är i huvudsak inriktat mot vävnadsbaserade terapier för behandling av typ 1-diabetes samt hjärtvävnadsmodeller för läkemedelsscreening. Fluicells befintliga produkter är vävnadsproduktionsplattformen Nexocyte som bygger på Biopixlar® och Biopixlar® AER, Bolagets tekniker för högupplöst bioprinting i både 2D och 3D. Fluicells produktportfölj innehåller även forskningsinstrumenten BioPen®, Dynaflow® Resolve och Biozone 6® som ger forskare möjlighet att studera, bearbeta och mäta läkemedelseffekter i enskilda celler på en unik detaljnivå. Mer information finns på www.fluicell.com. Fluicells Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB (www.skmg.se).