Fluicell har mottagit köporder på BioPen System från The Children’s Hospital of Philadelphia

Fluicell AB (publ.) (Fluicell”) meddelar härmed att bolaget sålt ett BioPen® Prime System till The Children’s Hospital of Philadelphia Research Institute i USA. BioPen® System gör det möjligt för forskare att specifikt utsätta enskilda celler, delar av celler och vävnader för mycket små mängder läkemedel. Ordern stärker Fluicells varumärke ytterligare. Ordervärdet uppgår till cirka 23 KUSD.

VD Victoire Viannay kommenterar:

”Det är oerhört glädjande att vi har mottagit en köporder från The Children’s Hospital of Philadelphia på vårt BioPen®- system, en imponerande ny klient till bolaget. The Children’s Hospital of Philadelphia Research Institute är en världskänd, ledande forskningsaktör med mer än 90 års historia. Detta visar återigen på hur Fluicell ses som en spännande och attraktiv aktör för de främsta akademiska kretsarna världen över.”

The Children’s Hospital of Philadelphia har beställt ett komplett BioPen® Prime System, vilket beräknas vara installerat hos kunden i oktober 2019. BioPen® System är en plattformslösning som gör det möjligt för forskare att specifikt utsätta enskilda celler, delar av celler och vävnader för mycket små mängder droger. Serien består av BioPen® PRIME och BioPen® FLEX, som är utformade för att passa de två vanligaste typerna av mikroskop i laboratorieforskning. Bägge produkterna är skräddarsydda för att möjliggöra kostnadseffektiv läkemedelsutveckling och medicinsk forskning. De är främst riktade mot akademiker, forskningslaboratorier samt läkemedels- och bioteknikföretag.

Victoire Viannay, VD, +46 (0) 725 65 42 05,
victoire@fluicell.com

Fluicell är ett Göteborgsbaserat bolag som har kommersialiserat en produktportfölj för att bearbeta och studera enskilda celler inom framför allt läkemedelsutveckling. Fluicells befintliga produkter är forskningsinstrumenten BioPen® och Dynaflow® Resolve som redan idag ger forskare möjlighet att studera, bearbeta och mäta läkemedelseffekter i enskilda celler på en unik detaljnivå. Som en vidareutveckling av den befintliga produktportföljen utvecklar Fluicell en unik högupplöst teknologi för bioprinting i både 2D och 3D under namnet Biopixlar®. Med detta system kan komplexa vävnadsliknande strukturer skapas där positionering av enskilda celler kan kontrolleras. Mer information finns på www.fluicell.com. Fluicells Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB som kan nås på +46 (0)8-50301550 alternativt via ca@mangold.se.

For further information, please visit us at fluicell.com or contact:

Victoire Viannay, CEO

E-mail: victoire@fluicell.com