Genentech förnyar avtal med Fluicell avseende Dynaflow® Resolve

Fluicell AB (”Fluicell” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Genentech Inc. (”Genentech”), ett globalt bioteknikbolag med säte i USA, har förnyat sitt avtal med Bolaget avseende Dynaflow® Resolve. Förnyelsen innebär en treårig förlängning av relationen mellan Genentech och Fluicell gällande Dynaflow® Resolve, en relation som sträcker sig flera år bakåt och som kontinuerligt förnyats. Förskottsbetalningen för förnyelsen uppgår till cirka 30,000 USD. Utöver förnyelsen har inga förändringar i de finansiella villkoren i avtalet skett.

VD Victoire Viannay kommenterar:

”Vi är otroligt glada och stolta över att ett globalt och prestigefyllt bolag som Genentech har förnyat sitt avtal avseende Dynaflow® Resolve och att vår relation förlängs fram till 2023. Avtalsförnyelser likt denna är en tydlig indikation på att Dynaflow® Resolve är en produkt med stort värde för globala bioteknikaktörer och att Fluicell gör ett betydande avtryck.”

Genentech är ett globalt bioteknikbolag med spetsegenskaper inom läkemedelsutveckling med säte i Kalifornien, USA, och som sedan 2009 är en del av Roche-koncernen. Genentech har cirka 20 000 patent erhållna och över 40 produkter lanserade på marknaden.

Dynaflow® Resolve är ett instrument som hjälper forskningsinstitutioner med sekundärscreening av läkemedel som påverkar jonkanaler. Fluicell säljer Dynaflow® Resolve genom ett globalt exklusivt licensavtal med Cellectricon AB. Fluicell har utöver Dynaflow® Resolve två etablerade produkter i BioPen® och den nyligen lanserade Biopixlar®.

Victoire Viannay, VD, +46 (0) 763 07 03 27, victoire@fluicell.com

Om oss

Fluicell är ett Göteborgsbaserat bolag som har kommersialiserat en produktportfölj för att bearbeta och studera enskilda celler inom framför allt läkemedelsutveckling. Fluicells befintliga produkter är forskningsinstrumenten BioPen® och Dynaflow® Resolve som redan idag ger forskare möjlighet att studera, bearbeta och mäta läkemedelseffekter i enskilda celler på en unik detaljnivå. Som en vidareutveckling av den befintliga produktportföljen har Fluicell utvecklat en unik högupplöst teknologi för bioprinting i både 2D och 3D under namnet Biopixlar®. Med detta system kan komplexa vävnadsliknande strukturer skapas där positionering av enskilda celler kan kontrolleras. Mer information finns på www.fluicell.com. Fluicells Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB som kan nås på +46 (0)8-50301550 alternativt via ca@mangold.se.