Ny patentansökan gällande 3D bioprinting fastställer datum för Biopixlar®-lansering till 6 november 2019.

Fluicell AB (publ.) (Fluicell”) meddelar härmed att man idag har skickat in en ny patentansökan till den amerikanska patentmyndigheten (USPTO) gällande 3D bioprinting av biologiska vävnader och kan därmed meddela att datum för lanseringen av bolagets produkt Biopixlar® har blivit fastställt till den 6 november 2019. Lanseringen sker därmed i enlighet med bolagets tidigare kommunicerade målsättning om att lansera produkten under Q4 2019. Biopixlar® är ett nytt koncept inom bioprinting där tre-dimensionell biologisk vävnad kan skapas med mycket hög upplösning och detalj.

”Vi är oerhört glada och stolta över den nya patentansökan samt att kunna presentera ett datum för lanseringen av Biopixlar. Biopixlar® är en genombrottsteknologi och har en fantastisk kapacitet att skriva ut detaljerad biologisk vävnad som vi tror skall komma till stor nytta för forskare, läkemedelsbolag och patienter. Detta är resultatet av hårt och dedikerat arbete av hela Fluicell-teamet och jag är oerhört stolt och tacksam för deras arbetsinsats”

Om 3D printing med Biopixlar®

Biopixlar® är en helt ny typ av högupplösande bioprinter som kan skapa detaljerade, flercelliga och komplexa biologiska vävnader. Fluicell har nu upptäckt och patentansökt molekylära cell-bindare och metoder som gör att Biopixlar® kan printa celler direkt i tre dimensioner med mycket hög precision.

I samband med detta pressmeddelande släpper Fluicell en video i marknadsföringssyfte: https://youtu.be/a5uf6KCzKtA

Denna information är insiderinformation som Fluicell AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2019.

Victoire Viannay, VD, +46 (0) 725 65 42 05, victoire@fluicell.com

Fluicell är ett Göteborgsbaserat bolag som har kommersialiserat en produktportfölj för att bearbeta och studera enskilda celler inom framför allt läkemedelsutveckling. Fluicells befintliga produkter är forskningsinstrumenten BioPen® och Dynaflow® Resolve som redan idag ger forskare möjlighet att studera, bearbeta och mäta läkemedelseffekter i enskilda celler på en unik detaljnivå. Som en vidareutveckling av den befintliga produktportföljen har Fluicell utvecklat en unik högupplöst teknologi för bioprinting i både 2D och 3D under namnet Biopixlar®. Med detta system kan komplexa vävnadsliknande strukturer skapas där positionering av enskilda celler kan kontrolleras. Mer information finns på www.fluicell.com. Fluicells Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB som kan nås på +46 (0)8-50301550 alternativt via ca@mangold.se.