Första rapsbussen till Skavsta

Report this content

Nu fortsätter Flygbussarnas miljöarbete med att minska de fossila utsläppen. Nästa steg är Stockholm Skavsta Airport, med en buss som går på 100 % RME, biobränsle av rapsolja. – Vår satsning har fungerat utmärkt på Arlanda så nu är det dags att gå vidare med nästa flygplats, säger Mikael Bergkvist, vd för Flygbussarna i Sverige.

– Mottagandet hos kunderna har varit positivt och vi vill nu fortsätta vårt projekt genom att pröva konceptet på ytterligare en flygplats. På Skavsta arbetar de mycket med miljöfrågor och därför vill vi vara med och bidra genom att minska våra utsläpp så snart som möjligt, säger Mikael Bergkvist.

Bra för Skavsta På Skavsta ser de mycket positivt på Flygbussarnas satsning. – Vi befinner oss i en expansiv fas och en förutsättning för att fortsätta öka är att se till att utsläppen hos marktransporterna minskar. Alla resor till och från flygplatsen räknas in i Skavstas miljöbelastning. Därför är initiativet med miljöbussar ”mitt i prick”, säger Dot Gade Kulovuori, vd på Stockholm Skavsta Airport.

Lokalt odlad raps Biobränslet RME görs av närproducerad rapsolja som kommer från Brunnsholms Säteri utanför Enköping, där den både odlas, pressas och förädlas. Fröna pressas och det som blir över efter pressen går att använda som djurfoder till grisar och kor. – Det är en energiintegrerad process och till och med traktorn på åkern körs på egen rapsolja. Genom att välja biobränsle gör vi något konkret för att minska de fossila utsläppen till och från flyget, berättar Mikael Bergkvist. Inom några år planerar Flygbussarna att samtliga bussar ska drivas med rent biobränsle i Stockholm, Göteborg och Malmö.
För mer information, kontakta Mikael Bergkvist, vd Flygbussarna Sverige Tel 08-479 32 05, 0730-98 90 89, mikael.bergkvist@flygbussarna.se

Högupplösta bilder finns på www.flygbussarna.se