Var tredje flygbuss till Arlanda körs på rapsolja LFV Arlanda får minskad miljöbelastning

Report this content

Den 22 april blir det invigning på Arlanda för Flygbussarnas stora miljöprojekt – att köra på 100 procent RME. Den första flygbussen börjar rulla denna vecka och under våren blir det ytterligare fyra bussar. Det betyder att var tredje flygbuss från Stockholm till Arlanda körs utan utsläpp av fossil koldioxid.

– Marktransporterna står för närmare hälften av utsläppen kring flygplatserna. Det är alltid smartare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen, men det räcker inte. Genom att välja biobränsle gör vi något konkret för att minska de fossila utsläppen till och från flyget, och vi startar projektet på Arlanda, berättar Mikael Bergkvist, vd på Flygbussarna.

Bidrar till Arlandas utveckling LFV Arlanda ser mycket positivt på Flygbussarnas utveckling med allt mindre miljöbelastning. – Det nya bränsle som Flygbussarna nu inför gör att deras kunder kan minska miljöbelastningen från sitt resande. Minskade utsläpp är också en stor fördel för Arlanda med hänsyn till de miljövillkor som gäller, där även alla resor till och från flygplatsen räknas in. Genom att minska marktransporternas andel av utsläppen från Arlanda, så kan ju flyget fortsätta att utvecklas inom flygplatsens miljövillkor, säger Jan Lindqvist, informationschef för LFV Arlanda.

Lokalt odlad raps Biobränslet RME görs av närproducerad rapsolja som kommer från Brunnsholms Säteri utanför Enköping, där den både odlas, pressas och förädlas. Fröna pressas och det som blir över efter pressen går att använda som djurfoder till grisar och kor. – Miljöperspektivet finns med i hela processen, till och med traktorn på åkern körs på egen rapsolja. Och tänk att vårt bränsle är så rent att det till och med går att dricka en klunk, konstaterar Mikael Bergkvist. ________________________________________ Välkommen till invigningen! Tisdag den 22 april kl 10.00 avgår den första miljöbussen från Arlanda Terminal 4. Det firar vi med en ceremoni. Varmt välkommen att delta! På plats från kl 09.00 finns representanter från de inblandade aktörerna. Därefter går det bra att åka med bussen hela vägen in till Cityterminalen. Fri resa till Arlanda mot uppvisande av presskort.