Flygresor.se avslöjar göteborgarnas favoritresmål

En del resmål är lika populära år efter år medan andra plötsligt dyker upp för att så småningom nästan försvinna från kartan. Det finns tydliga skillnader i vart vi vill resa beroende på var i landet vi bor. Med hjälp av Flygresors Flygtoppen går det enkelt att på egen hand söka fram aktuella topplistor över svenskarnas – och göteborgarnas - mest populära resmål.

Göteborgarna drömmer om sol och värme och förutom favoritresmålet Thailand ligger även metropolen New York högt på önskelistan. Även om många söker resor till London och Istanbul, är det som utmärker göteborgarna deras intresse för destinationer längre bort.

“En sökning på Flygtoppen visar att göteborgaren är en resenär som gärna utforskar städer utanför Europa, som Dubai, Los Angeles och Miami. Att vår sökstatistik baseras på ett så stort antal besökare gör topplistorna extra intressanta.”, säger Marléne Wallberg Banffy, kommunikationschef på Flygresor.se.

I Stockholm och Umeå siktar man också på långväga resor både österut och västerut, medan malmöbornas resedrömmar bär till städer som Pristina i Kosovo och den heliga staden Najaf i Irak. För göteborgarna är det framförallt städer i USA som lockar, men även Beirut i Libanon är intressant.

Flygresor.se har 800 000 besökare per månad och statistiken i topplistorna är baserad på sökningar som är gjorda på sajten under perioden december 2014 och januari 2015. Topplistorna går att hitta på Flygtoppen där det även går att söka via en kartfunktion på fler orter i Sverige.

Länk till Flygtoppen: www.flygresor.se/kartstatistik.php

Topplista Göteborg:

1. Bangkok, Thailand (BKK)
2. Göteborg, Sverige (GOT)
3. New York, USA (NYC)
4. Dubai, Förenade Arabemiraten (DXB)
5. London, Storbritannien (LON)
6. Beirut, Libanon (BEY)
7. Istanbul, Turkiet (IST)
8. Miami, USA (MIA)
9. Phuket, Thailand (HKT)
10. Los Angeles, USA (LAX )

Topplista Svenska stader

För mer information kontakta:

Nina Portocarrero Flores, pressansvarig
nina.flores@etraveli.com

Om Flygresor.se

Flygresor är Sveriges största prisjämförelsesajt för flygresor och är en del av Etraveli AB (publ), där även jämförelsesajten Charter.se ingår. Flygresor.se finns även i Norge, Flyreiser.no, och i Danmark, Flyrejser.dk.

Etraveli är Nordens ledande e-handelsbolag inom resor online och en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa. Koncernen hade under 2013 en omsättning om drygt 7 MDR SEK med en nettoomsättning om drygt 500 MSEK.