Flygresor.se avslöjar stockholmarnas drömresor

Våra resmönster skiljer beroende på var i landet vi bor, även inom Stockholm skiljer sig drömresmålen mellan stadsdelarna. På Östermalm reser man gärna till klassiska storstäder i Europa, medan man i Vasastan drömmer om långresor till USA och Japan. Med hjälp av Flygresors Flygtoppen går det enkelt att på egen hand söka fram aktuella topplistor över svenskarnas - och stockholmarnas - mest populära resmål.

Stockholmaren är en långväga resenär som blickar åt både öst och väst. Thailändska klassiker lockar, liksom storstadspulsen i USA. Många av de större destinationerna i Europa lyser med sin frånvaro, och endast Barcelona verkar ha charmerat stockholmarna tillräckligt mycket för att få en plats på topplistan.

“En del intressanta nya resmål dyker upp i de olika stadsdelarna, som t ex San José i Costa Rica och Ho Chi Minh i Vietnam. Att vår sökstatistik baseras på ett så stort antal besökare gör topplistorna extra intressanta.”, säger Marléne Wallberg Banffy, kommunikationschef på Flygresor.se.

På stadsdelsnivå ser det helt annorlunda ut i Stockholm. Östermalmsborna reser helst till Europa och favoritresorna går till städer som London, Nice, Malaga och Barcelona. Populära resmål lite längre bort är San José i Costa Rica och Punta Cana i Dominikanska Republiken.

De trendkänsliga Södermalmsborna drömmer om att resa till Ho Chi Minh-staden och Hanoi, båda destinationer i uppstickaren Vietnam. San José i Costa Rica och Addis Abeba pekar på att Södermalmsbon är lite av en pionjär som gärna söker sig till nya resmål. På Kungsholmen däremot lockar europeiska resmål starkt och det finns flera klassiska destinationer på topplistan som Bryssel, London, Malaga och Paris, men även populära Berlin.

I Vasastan lever drömmen om USA och det lite ovanliga resmålet Buffalo har letat sig in på topplistan tillsammans med Los Angeles och New York. I Vasastan finns även ett stort intresse för Tokyo i Japan.

Flygresor.se har 800 000 besökare per månad och statistiken i topplistorna är baserad på sökningar som är gjorda på sajten under perioden december 2014 och januari 2015. Topplistorna går att hitta på Flygtoppen där det även går att söka via en kartfunktion på fler orter i Sverige.

Länk till Flygtoppen: www.flygresor.se/kartstatistik.php

1. Bangkok, Thailand (BKK)
2. Stockholm, Sverige (STO)
3. New York, USA (NYC)
4. Arlanda, Sverige (ARN)
5. London, Storbritannien (LON)
6. Dubai, Förenade Arabemiraten (DXB)
7. Phuket, Thailand (HKT)
8. Los Angeles, USA (LAX)
9. Miami, USA (MIA)
10. Barcelona, Spanien (BCN)

Kontaktinformation:

Marléne Wallberg Banffy, Kommunikationschef

marlene.wallberg@etraveli.com

Nina Portocarrero Flores, Pressansvarig

nina.flores@etraveli.com

Om Flygresor.se

Flygresor.se är Sveriges största prisjämförelsesajt för flygresor och är en del av Etraveli AB (publ), där även jämförelsesajten Charter.se ingår. Flygresor.se finns även i Norge, Flyreiser.no, och i Danmark, Flyrejser.dk.
Etraveli är Nordens ledande e-handelsbolag inom resor online och en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa. Koncernen hade under 2013 en omsättning om drygt 7 MDR SEK med en nettoomsättning om drygt 500 MSEK.

Taggar:

Citat