Nu har vi förträngt Trump – intresset för resor till USA rusar

När Donald Trump valdes som president i USA halverade intresset för resor till USA. Något som blev en världsnyhet efter att Flygresor.se kunde avslöja detta efter att ha analyserat 2,5 miljoner flygsökningar. Men nu har Svenska folket förträngt "The Donald". I takt med att dollarkursen faller tredubblades intresset för USA-resor under sommaren. Och ökningen fortsätter i höst.

Intresset för att semestra i USA har ökat dramatiskt under sommaren och hösten 2017. Det visar en analys av sökningar gjorda på Flygresor.se, sveriges största söktjänst för flygresor. Strax före årsskiftet kostade en dollar cirka 9 kronor. Nu är priset nere under 8 kronor och spås av många valutaexperter gå ner till cirka 7 kronor de närmaste åren. Den sjunkande dollarkursen verkar nu ha gjort att svenska folket väljer att se förbi Donald Trump och återigen blicka västerut. En weekend i New York eller ett par veckor i Kalifornien lockar nu som aldrig förr.

– Vi vet att valutors styrka påverkar reseintresset väldigt mycket. Om man får upp mot 20 procent mer för pengarna i ett mytomspunnet land som USA, jämfört med för något år sedan, då kommer det göra att fler vill åka dit. USA har känts väldigt dyrt för svenskar under lång tid, men det är på väg att förändras nu, säger Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se.

Data som flygresor.se har tagit fram om sökningar gjorda av svenska folket efter resor till de tre populäraste resmålen i USA visar att intresset för resor till USA mer än tredubblades i vissa fall under sommaren.

Annat var det runt nyår när intresset istället halverades efter Trumps tillträde (se pressmeddelande från januari här).

– Människor påverkas mycket av stora nyhetshändelser precis när de sker, och det kan påverka resemönster under kortare perioder. Det gäller bland annat terrordåd och uppmärksammade val som presidentvalet i USA. Men på det stora hela är svenska folket bra på att välja med plånboken. Man reser helt enkelt dit där man känner att man får valuta för pengarna, säger Kristoffer Rengfors, marknadschef Flygresor.se.

En precis likadan effekt märktes på resor till London efter Brexitomröstningen. Då sjönk pundet som en sten och intresset för resor till London sköt i höjden.

Fakta: Så har sökningarna till destinationer i USA ökat under sommaren och hösten på Flygresor.se

Andel av totala sökningar på Flygresor.se Ökning 2016-2017 i procent Förhållande procentuellt mellan 2016-2017
New York

September 2017 0.80% 100.55% 200.55%
Total 2016 0.40%   36.82%
Total 2017 1.09% 171.59% 271.59%

Alla siffror och citat är fria att använda vid publicering. Källhänvisning med länk skall göras till: https://www.flygresor.se

Fakta om Flygresor.se: Flygresor.se, Sveriges största prisjämförelsesajt för flygresor. Årligen görs över 60 miljoner sökningar efter flyg på Flygresor.se.

Hitta topplistor över mest sökta länder och städer 2017 på https://www.flygresor.se/topplistor

Kristoffer Rengfors
Marknadschef

+46 70 318 67 70 - kristoffer@flygresor.se

Om Flygresor.se

Flygresor.se är Sveriges största prisjämförelsesajt för flygresor och är en del av Etraveli AB (publ), där även jämförelsesajten Charter.se ingår. Flygresor.se finns även i Norge, Flyreiser.no , och i Danmark, Flyrejser.dk
Etraveli är Nordens ledande e-handelsbolag inom resor online och en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa.

Kristoffer Rengfors
Marknadschef
kristoffer@flygresor.se

Om Flygresor.se

Flygresor.se är Sveriges största prisjämförelsesajt för flygresor och är en del av Etraveli AB (publ), där även jämförelsesajten Charter.se ingår. Flygresor.se finns även i Norge, Flyreiser.no, och i Danmark, Flyrejser.dk.
Etraveli är Nordens ledande e-handelsbolag inom resor online och en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa.