Samarbete mellan KTH och flygresor.se visar: snåljåpar är miljövänligast

Nu kan alla svenskar boka sin semesterresa utifrån miljöpåverkan på flygresor.se. KTH och flygresor.se har tagit fram den första tillförlitliga miljöklassningen av flygresor. Det visar sig att billiga flygresor ofta är miljövänligare.

75 procent av svenskarna bokar sina semesterresor på nätet och nu kan alla se vilket utsläpp som respektive resa leder till och välja bättre alternativ på flygresor.se. Funktionen visar att de verkliga miljöbovarna reser dyrt i de finare klasserna, medan lågprisresenärer påverkar miljön betydligt mindre.

Två ingenjörer vid KTH har skapat uträkningen som med stor säkerhet mäter vilken miljöpåverkan flygresan har. Den algoritmen finns nu också tillgänglig för alla och kan tillämpas direkt på alla sökningar som görs på flygresor.se. Då visas varje resas utsläpp och kan jämföras med andra resor. Ingenjörerna har även, tillsammans med flygresor.se, studerat hur resenärer kan inspireras till att välja miljövänligare alternativ, vilket har resulterat i den nya miljöklassningen på webbsidan.

- Det här är första gången som resenärerna kan jämföra alternativ ur miljöperspektiv. Det visar sig dessutom att det är billigare att vara miljövänligare, så jag tror att fler kommer att göra bättre val nu, säger Joel Larsson som har utfört studien tillsammans med Andreas Schennings, båda har läst programmet Civilingenjör och Lärare på KTH.

Anledningen till att billigare flyg ofta är miljövänligare är att de planen vanligtvis tar betydligt fler resenärer, den enskilda resenärens påverkan blir då betydligt mindre. Förutom lyxsätena bör resenärer undvika mellanlandningar, det kan skilja 47 procent i koldioxidutsläpp jämfört med ett direktflyg.

Studien bygger på 28 659 flygresor, uträkningen har redan testats på hundratals flygningar och är mycket tillförlitlig. På flygresor.se kan du se vilket utsläpp din resa skapar och välja det alternativ som har minst miljöpåverkan.

- Vi vill att våra användare ska kunna göra upplysta och genomtänkta val när de jämför  flygresor. Det här är en viktig information för att kunna göra ett sådant val, säger Mattias Nyman, VD på flygresor.se.

Studien visar
De största miljöbovarna på flygresan är:
1. Mellanlandningar
2. Lyxsäten med mycket benutrymme
3. Äldre plan (ju nyare dess mindre mijöpåverkan)

Detta är viktigast då svensken flyger:
1. Pris
2. Bekvämlighet
3. Miljö

Dessa resenärer är miljövänligast:
1. Unga
2. Kvinnor
3. Personer som även källsorterar och köper ekologisk mat

Hela rapporten ”Miljöklassning av flygresor - Hur människor kan motiveras flyga med minst miljöpåverkan”: https://www.flygresor.se/information#emission

Ytterligare information:
Kristoffer Rengfors, Marknadschef, flygresor.se
kristoffer@flygresor.se

Mattias Nyman, VD, Flygresor.se
mattias@flygresor.se

Andreas Schennings, Kungliga Tekniska Högskolan
a.schennings@gmail.com

Joel Larsson, Kungliga Tekniska Högskolan
joel@rosafluffmoln.nu

Om Flygresor.se
Flygresor.se är Sveriges största prisjämförelsesajt för flygresor och är en del av Etraveli AB (publ), där även jämförelsesajten Charter.se ingår. Flygresor.se finns även i Norge, Flyreiser.no, och i Danmark, Flyrejser.dk.

Om Kungliga Tekniska Högskolan
Sveriges största tekniska universitet. KTH i Stockholm svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. Ett stort antal nationella och lokala kompetenscentra är förlagda till KTH.