Avtal med Amadeus gör att FlyMe når 90% av affärsresenärerna

Avtal med Amadeus gör att FlyMe når 90% av affärsresenärerna FlyMe har ingått ett distributionsavtal med Amadeus, världens ledande distributionssystem för resor och reserelaterade tjänster. Det innebär att resebyråer och större företag från slutet av september kommer att kunna boka FlyMe:s biljetter i samma system som de bokar alla andra resor. Distributionsavtalet kommer att komplettera FlyMe:s nuvarande Internetbokning. Den nya kanalen beräknas öka försäljningen, i synnerhet vid bokning nära avresa. "Genom att finnas med i Amadeus blir våra avgångar och priser synliga och bokningsbara i det system de flesta resebyråer och större företag använder vid bokning av sina resor. Omkring 90% av alla affärsresor i Sverige bokas via Amadeus. Det innebär att man kan komma åt våra låga priser och ombokningsbara biljetter utan att behöva byta system. Vi räknar med att detta framför allt kommer att öka vår försäljning av biljetter nära avresa och att vi därmed kan öka våra snittpriser" säger Anders Holst vd för FlyMe. "Jag är mycket glad att FlyMe väljer oss och därmed resebyråerna. Kunderna vill hitta den billigaste och bästa biljetten på enklast möjliga sätt. Därför vänder kunden sig till resebyrån och förväntar sig att de har alla intressanta flygbolag. FlyMe är ett nytt sådant bolag som går kundernas önskemål tillmötes genom att lägga ut hela sitt utbud i resebyråkanalen" säger Janchrister Egnefors, vd för Amadeus Scandinavia. FlyMe beräknar att Amadeus blir ett starkt komplement till nuvarande Internet¬bokningssystem. Bokningar via Amadeus ger företag och resebyråer utökad service. För mer information kontakta: Anders Holst, VD FlyMe Europe Anders.holst@flyme.com Tel 0736 82 22 30 Tel vxl. 031 301 10 00 www.flyme.com For further information please contact: Janchrister Egnefors, CEO Sebastian Egedius, Director, marketing Comunications Amadeus Scandinavia Tel : +46 8 458 05 00 Fax : +46 8 32 01 90 E-mail : jegnefors@sca.amadeus.net, segedius@sca.amadeus.net FlyMe är ett svenskägt lågkostnadsbolag som med Stockholm som nav flyger till/från Göteborg, Malmö och Helsingfors från 195 kr. Alla biljetter är fullt ombokningsbara samt inklusive skatter och avgifter. Notes to the Editors: Amadeus Global Travel Distribution (MAD: AMS) · Amadeus is the leading global distribution system (GDS) and technology provider, serving the marketing, sales and distribution needs of the world's travel and tourism industries. Its comprehensive GDS data processing centre serves over 64,000 travel agency locations and more than 16,000 airline sales offices, totalling around 360,000 points of sale located in over 210 markets worldwide. Through the Amadeus GDS, travel agencies and airline offices can make bookings on 95 per cent of the world's scheduled airline seats. The system also provides access to 51,000 hotel properties, some 50 car rental companies serving over 26,000 locations, as well as ferry, rail, cruise, tour operators and insurance companies. · Amadeus is a leading IT solutions provider to the airline industry. Over 140 airlines use Amadeus' Altéa Sell as the sales and reservation system in their offices, to provide passengers with superior and seamless service at optimal cost. Amadeus' new generation Customer Management Solutions include Altéa Plan (inventory management system) and Altéa Fly (departure control system). British Airways, Qantas and Finnair are the first customers to implement these solutions. · e-Travel, Amadeus' e-commerce business unit, is the global leader in online travel technology and corporate travel management solutions. It services travel agencies in 90 countries, and powers the websites of over 260 corporations and more than 60 airlines and hotels. Amadeus is headquartered in Madrid, Spain and quoted on the Madrid, Paris and Frankfurt stock exchanges. For the year ended 31 December 2003, the company reported revenues of EUR 1,929m and net income excluding special items of EUR 158.4m. The Amadeus data centre is in Erding (near Munich), Germany and its principal development offices are located in Sophia Antipolis (near Nice), France. The company has 5,000 employees worldwide. More information about Amadeus is available at: www.amadeus.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se