Bokslutskommuniké januari–december 2011

Fjärde kvartalet
  • Nettoomsättningen uppgick till 209,2 MSEK (221,4). I volym minskade försäljningen med -9,1 procent jämfört med samma period föregående år
  • Rörelseresultatet uppgick till 12,4 MSEK (22,0). Exklusive värdering av finansiella instrument, uppgick rörelseresultatet till 7,9 MSEK (16,4)
  • Resultat efter skatt uppgick till 7,7 MSEK (14,6). Resultat per aktie var 0,67 SEK (1,27)
  • Kassaflödet efter investeringar uppgick till 34,5 MSEK (13,0)
Helåret
  • Nettoomsättningen uppgick till 918,6 MSEK (936,0). I volym minskade försäljningen med -3,6 procent jämfört med samma period föregående år
  • Rörelseresultatet uppgick till 69,6 MSEK (113,5). Exklusive värdering av finansiella instrument, uppgick rörelseresultatet till 79,9 MSEK (116,4)
  • Resultat efter skatt uppgick till 45,7 MSEK (80,0). Resultat per aktie var 4,00 SEK (6,99)
  • Kassaflödet efter investeringar uppgick till 85,3 MSEK (115,3)
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 4,00 SEK per aktie (4,00)
VD Håkan Olson:

”Inledningen av 2011 visade en god volymtillväxt i linje med våra förväntningar. Den svenska marknaden som utgör ca 75 procent av vår totala försäljning visade volymtillväxt på hela 11,9 procent och koncernen som helhet 5,7 procent under det första kvartalet. Den positiva utvecklingen fortsatte under större delen av andra kvartalet då efterfrågan började avta på grund av en stigande oro för den finansiella utvecklingen i Europa och ett gradvis försämrat konjunkturläge. Utvecklingen fortsatte under resterande del av året med ytterligare försvagning av marknaden i såväl Sverige som på övriga marknader. Detta påverkade volymutvecklingen för helåret negativt med -1,1 procent i den svenska marknaden och -3,6 procent för koncernen som helhet. Vi bedömer dock att vi har behållit våra marknadsandelar. Rörelseresultatet för helåret 2011 uppgick till 69,6 MSEK (113,5). Justeras rörelseresultatet för värdering av mässingskontrakt och engångsposter, uppgick det underliggande rörelseresultatet till 86,1 MSEK (111,7). Den underliggande resultatutvecklingen är påverkad av en lägre fakturering och produktionsbeläggning. Vi noterade också en ökning av mässingskostnaderna med ca 23 MSEK jämfört med 2010, vilka delvis har kompenserats med prisökningar under året. Vi har också fortsatt våra satsningar på forskning- och utveckling vilket medfört en kostnadsökning med 7,1 MSEK för helåret 2011 i jämförelse med 2010. Sammanfattningsvis var det i huvudsak ökade mässingskostnader och minskad volym som orsakade det lägre rörelseresultatet. Från 2012 har vi infört säkringsredovisning vilket innebär att variationer i mässingspriset kommer att påverka rörelseresultatet i mindre grad då värdering av mässingsderivat ej längre kommer att ingå i rörelseresultatet. Den minskade volymen anser vi i huvudsak vara konjunkturberoende och vi bedömer att marknaden 2012 i stort kommer att vara konstant i förhållande till 2011. Bolaget kommer att fortsätta sina satsningar med aktiva åtgärder inom marknad-och försäljning, forskning-och utveckling samt produktion i enlighet med den strategiska planen.”

Rapporten i sin helhet bifogas nedan.

Kontakt för ytterligare information:

Håkan Olson, VD och Koncernchef
Telefon +46 (0)250-596312

Anne-Charlotte Eggwertz, CFO
Telefon +46 (0)250-596225

Kalendarium kommande rapporter:

Årsredovisning      2011              April 2012
Årsstämma            2012              14 maj
Delårsrapport        Kv.1 2012     15 maj
Delårsrapport        Kv.2 2012     29 augusti
Delårsrapport        Kv.3 2012     7 november

Ostnor bedriver försäljning, tillverkning samt produktutveckling av vattenkranar under de starka och väletablerade varu­märkena FM Mattsson och Mora Armatur. Norden är företagets huvudmarknad. Ostnor omsätter nära 1 miljard kronor och har cirka 500 årsanställda. Verksamheten är koncentrerad till Mora i Sverige, där även huvudkontoret finns