Delårsrapport januari–mars 2012

• Nettoomsättningen uppgick till 235,9 MSEK (253,1)

• Rörelseresultatet uppgick till 24,2 MSEK (25,3)

• Rörelsemarginalen förbättrades och uppgick till 10,2 procent (10,0)

• Resultat efter skatt uppgick till 15,8 MSEK (16,8). Resultat per aktie var 1,38 SEK (1,47)

• Kassaflödet efter investeringar uppgick till 3,6 MSEK (26,0)

Händelser efter periodens utgång:

• Under april månad har en engångskostnad tagits för byte av distributör i Holland, motsvarande 3 MSEK, vilket kommer att belasta rörelseresultatet för det andra kvartalet 2012.

• I början av maj varslades 21 tjänstemän om uppsägning. Varslet berör personal inom samtliga enheter i bolaget. Neddragningen bedöms påverka kostnadsstrukturen från  och med slutet av året.

VD kommentar:

”Under det första kvartalet har försäljningsutvecklingen inte motsvarat våra förväntningar och visade en förändring med -6,8 procent jämfört med samma period föregående år. Däremot har vi bevarat lönsamheten och förbättrat våra marginaler något för koncernen som helhet. Den svaga byggmarknaden för såväl ROT-projekt som nybyggnationer har fortsatt under kvartalet. Detta har varit mest påtagligt i Sverige vilket har påverkat volymutvecklingen negativt. Samtidigt noterar vi att första kvartalet förra året visade en mycket stark volymtillväxt i den svenska verksamheten. Trots volymsvängningarna var den svenska rörelsemarginalen i linje med föregående år och vi är fast beslutna att upprätthålla vår lönsamhet med aktiva åtgärder som balanserar marknadsutvecklingen och försäljningsfluktuationer. Vi har under kvartalet vidtagit åtgärder för att fortsätta anpassa produktionskapaciteten och omkostnadsstrukturen i koncernen. I början av maj beslutades om ytterligare åtgärder som omfattar varsel om uppsägningar av 21 tjänstemän. Samtidigt har vi fortsatt med riktade marknadsinvesteringar för att stärka marknadspositioner och exponering hos grossister och i detaljhandeln. Vi bedömer att marknaden kommer att stabilisera sig under det andra halvåret i år med en gradvis förbättring av såväl ROT-marknaden som nyproduktioner.”

Rapporten i sin helhet bifogas nedan.

Kontakt för ytterligare information:

Claes Seldeby, Tf. VD
Telefon +46 (0)250-596405

Anne-Charlotte Eggwertz, CFO
Telefon +46 (0)250-596225

Ostnor bedriver försäljning, tillverkning samt produktutveckling av vattenkranar under de starka och väletablerade varu­märkena FM Mattsson och Mora Armatur. Norden är företagets huvudmarknad. Ostnor omsätter nära 1 miljard kronor och har drygt 500 årsanställda. Verksamheten är koncentrerad till Mora i Sverige, där även huvudkontoret finns.

Taggar: