Delårsrapport januari–september 2011

4 november 2011

• Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 203,5 MSEK (215,2). I volym minskade försäljningen med -6,9 procent jämfört med samma period föregående år
  • Rörelseresultatet för det tredje kvartalet uppgick till 4,4 MSEK (25,8). Exklusive värdering av finansiella instrument, uppgick rörelseresultatet för det tredje kvartalet till 13,3 MSEK (22,9)
  • Resultat efter skatt för det tredje kvartalet uppgick till 0,8 MSEK (17,7). Resultat per aktie var 0,07 SEK (1,55)
  • Kassaflödet efter investeringar för det tredje kvartalet uppgick till 7,9 MSEK (50,8)

VD Håkan Olson:

”Under det tredje kvartalet noterar vi en fortsatt svag marknad för blandarprodukter. Utvecklingen beror främst på den finansiella oro som råder i Europa och har påverkat våra försäljningsvolymer negativt. Den svenska marknaden har hittills påverkats i mindre omfattning. Trots en viss försvagning av vår fakturering bedömer vi att vi behåller våra marknadsandelar. Det underliggande rörelseresultatet, justerat för värdering av finansiella instrument uppgick till 13,3 MSEK under det tredje kvartalet. Lägre beläggning vid produktionen har försämrat resultatet. FoU-kostnaderna har också ökat med 6,7 MSEK i det tredje kvartalet jämfört med samma period föregående år. Under niomånadersperioden har brutto­resultatet påverkats av högre kostnader för råvaruinköp av mässing. Kassaflödet i det tredje kvartalet är påverkat av den lägre försäljnings- och resultatnivån samt negativ utveckling av rörelse­kapitalet. Ostnor har ett fortsatt starkt fokus på den interna effektiviteten i produktionsverksamheten och genomför anpass­ningar av bemanning och lagernivåer till rådande marknadsförutsättningar. Vi fortsätter att utveckla bolaget och genomför satsningar på våra ledande varumärken Mora Armatur och FM Mattsson.”

Rapporten i sin helhet bifogas nedan.

Kalendarium kommande rapporter:
Bokslutskommuniké, 2011     29 februari 2012

Årsredovisning, 2011             April 2012

Årsstämma, 2012                  14 maj

Delårsrapport, Kv.1 2012     15 maj

Delårsrapport, Kv.2 2012      29 augusti

Delårsrapport, Kv.3 2012      7 november

Kontakt för ytterligare information:

Håkan Olson, VD och Koncernchef
Telefon +46 (0)250-596312

Anne-Charlotte Eggwertz, CFO
Telefon +46 (0)250-596225

Ostnor

Ostnor bedriver försäljning, tillverkning samt produktutveckling av vattenkranar under de starka och väletablerade varu­märkena FM Mattsson och Mora Armatur. Norden är företagets huvudmarknad. Ostnor omsätter nära 1 miljard kronor och har drygt 500 årsanställda. Verksamheten är koncentrerad till Mora i Sverige, där även huvudkontoret finns.