Ostnor AB varslar på grund av rådande lågkonjunktur

För att anpassa verksamheten efter rådande konjunktur och efterfrågan utfärdar Ostnor AB idag varsel som omfattar 78 arbetstillfällen.

Ostnor AB har under de senaste månaderna sett en vikande efterfrågan på marknaden och har idag informerat om varsel om uppsägning på grund av arbetsbrist. Detta kommer att beröra 21 tjänstemän och 57 kollektivanställda, totalt 78 arbetstillfällen.
– Jag beklagar att vi behöver göra de här personalminskningarna. Men efterfrågan på våra produkter har minskat under slutet av året och vi måste anpassa våra kostnader till ett nytt marknadsläge, säger Ostnors VD, Håkan Olson.
De fackliga organisationerna på Ostnor är informerade och förhandlingar inleds omgående. Berörd personal kommer att få besked så snart förhandlingarna är slutförda.
– Vår målsättning är att utifrån givna villkor skapa bästa möjliga förutsättningar både för våra medarbetare och för den fortsatta driften för Ostnor AB, säger Larz Ericson, personalchef för Ostnor AB.
Ostnor AB har påbörjat diskussioner med de fackliga organisationerna. De förändringar som fastställs i kommande förhandlingar avser att genomföras innan sommaren 2009. Ostnor AB sysselsätter i dag 600 anställda, varav drygt 500 i Mora. Ungefär 78 medarbetare, både arbetare och tjänstemän, berörs av de föreslagna förändringarna.

För ytterligare information: Håkan Olson, VD Ostnor AB Tele: 0250-59 63 12 Larz Ericson, personalchef Ostnor AB Tele: 0250-59 62 35

Ostnor AB bildades genom en sammanslagning FM Mattsson och Mora Armatur som lever vidare som egna varumärken. Ostnor AB har cirka 600 anställda, varav drygt 500 i Mora, och omsätter ca 1 miljard kronor. Ostnor AB förser marknaden med vattenkranar, tillbehör och tjänster med kundernas behov i centrum baserat på ledande teknik, attraktiv design och hög kvalitet.
www.ostnor.se