Ostnors årsstämma

Ostnor höll igår årsstämma avseende verksamhetsåret 2008. Stämman var välbesökt och aktieägare motsvarande 93 procent av aktierna var närvarande.

Årsstämman föregicks av en extra bolagsstämma där ett förslag om förordnande av särskild granskningsman avhandlades. Vid en sluten votering röstade aktieägare motsvarande 24,7 procent av aktierna för förslaget. En särskild granskningsman med uppgift att granska verksamheten från sammanslagningen 2003 fram till den 11 maj 2009 kan därför komma att utses.
Årsstämman
På årsstämman fattades följande beslut i enlighet med revisorernas rekommendation:
- Resultat- och balansräkning för moderbolaget och koncernen fastställdes.
- Förslaget om att inte lämna någon utdelning för verksamhetsåret bifölls.
- Ansvarsfrihet beviljades för styrelseledamöter och verkställande direktören. Vid en sluten omröstning motsattesig en minoritet om 22,7 % av aktierna beviljandet av ansvarsfrihet.
Med anledning av att en minoritet inte beviljade ansvarsfrihet för styrelsen och verkställande direktören stod några av valberedningens föreslagna ledamöter inte längre till stämmans förfogande. För att ge valberedningen möjlighet att utarbeta ett nytt förslag ajournerades stämman därför till en senare tidpunkt.
Val av styrelse och återstående frågor i enlighet med föredragningslistan kommer att behandlas vid denna senare tidpunkt som styrelsen avser att kalla till snarast möjligt.