FlyMe Europes styrelse och vd polisanmäler bolagets revisor för falsk tillvitelse

Idag inlämnades en begäran om brottsutredning mot den auktoriserade revisorn Magnus Götenfelt på Öhrlings PricewaterhouseCoopers för falsk alternativt vårdslös tillvitelse. Bakom anmälan står FlyMe Europes styrelseordförande Björn Olegård, styrelseledamoten Staffan Edh och bolagets vd Finn Thaulow.

Bakgrunden till dagens polisanmälan är att Öhrlings PricewaterhouseCoopers, genom Magnus Götenfelt, den 16 mars ingivit en särskild anmälan om brott till Ekobrottsmyndigheten i Göteborg där bland andra Björn Olegård, Staffan Edh och Finn Thaulow tillvitas brottsliga gärningar. Anmälan ingavs i samband med att Öhrlings PricewaterhouseCoopers, genom Magnus Götenfelt, till bolagsverket anmälde förtida avgång som revisor för FlyMe Europe AB.

– Magnus Götenfelts anklagelser är falska och grundlösa. Vi har dokumentation som styrker att Öhrlings PricewaterhouseCoopers och Magnus Götenfelt haft full insyn i, och till och med i alla väsentliga delar godkänt, de transaktioner som han nu hänvisar till i sin anmälan, säger Staffan Edh.

Öhrlings PricewaterhouseCoopers och Magnus Götenfelts agerande som revisor för FlyMe Europe utreds just nu på initiativ av Revisorsnämnden.

– FlyMe Europes styrelse och vd har enligt överenskommelse med Revisorsnämnden till nämnden översänt omfattande dokumentation som visar att Öhrlings PricewaterhouseCoopers och Magnus Götenfelt enligt vårt förmenande grovt brutit mot god revisorsed och god revisionssed. Att vi idag även begär brottsutredning av Magnus Götenfelts och Öhrlings PricewaterhouseCoopers anmärkningsvärda agerande som revisor för FlyMe Europe i samband med revisorns avhopp, gör att frågan nu också kan prövas juridiskt vilket känns angeläget, säger Staffan Edh.

Det till Revisorsnämnden inlämnade materialet angående Öhrlings PricewaterhouseCoopers och Magnus Götenfelts agerande som revisor för FlyMe Europe finns tillgängligt på www.flymeeurope.com