FME EUROPE AB SAMMANKALLAR AKTIEÄGARNA TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA DEN 28 DECEMBER ÅR 2007

Report this content

STYRELSEN OCH VD SAMMANKALLAR AKTIEÄGARNA I FME EUROPE AB TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA FÖR BESLUT OM FONDEMISSION OCH UTGIVANDE AV KONVERTIBLA SKULDEBREV. SE KALLELSEN HÄR NEDAN.

STYRELSEN OCH VD FÖRESLÅR AKTIEÄGARNA ATT BESLUTA OM UTGIVANDE AV KONVERTIBELLÅN MED FÖRETRÄDESRÄTT TILL BEFINTLIGA AKTIEÄGARE SAMT UTÖKANDE AV AKTIEKAPITAL GENOM FONDEMISSION.
PÅ STYRELSENS, VD:S OCH FÖRETAGSREKONSTRUKTÖRENS INITIATIV HAR GÖ-TEBORGS TINGSRÄTT BESLUTAT ATT FÖRETAGSREKONSTRUKTIONEN AV FME EUROPE AB SKALL FORTSÄTTA ATT LÖPA T.O.M. DEN 25 DECEMBER 2007.

KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA I FME EUROPE AKTIEBOLAG (PUBL)
Aktieägarna i FME Europe Aktiebolag (publ), org. nr 556306-9847, kallas till extra bolags-stämma i Hotell Rubinen, Kungsportsavenyn 24 i Göteborg, fredagen den 28 december 2007 kl. 10.00.
Rätt att delta och anmälan
Rätt att delta i bolagsstämman har den aktieägare som dels är införd i den av VPC AB förda aktieboken för bolaget per den onsdagen den 19 december 2007, dels har anmält sin avsikt att delta till bolaget så att anmälan kommit bolaget till handa senast kl. 12.00 den 20 december 2007. Aktieägare eller ombud får ha med sig ett eller två biträden vid bolagsstämman om an-mälan om det antal biträden denne har för avsikt att medföra har gjorts till bolaget senast nyss nämnda tidpunkt.
Anmälan ska göras till bolaget på adress FME Europe Aktiebolag (publ), att: Styrelsen eller Finn Thaulow, Box 11093, 404 20 Göteborg eller via e-post till finnthaulow@gmail.com. Vid anmälan ska aktieägare uppge namn, person- eller organisationsnummer, adress och telefon-nummer dagtid, aktuellt aktieinnehav samt, i förekommande fall, namn på eventuellt biträde, ombud eller ställföreträdare.
Förvaltarregistrerade aktier
För att ha rätt att delta i stämman måste aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade tillfälligt omregistrera aktierna i eget namn. Aktieägare som önskar sådan omregistrering, s.k. rösträttsregistrering, måste i god tid före den 19 december 2007, då omregistreringen måste vara verkställd, begära det hos sin förvaltare.
Ombud
Aktieägare som ska företrädas av ombud måste utfärda skriftlig, undertecknad och daterad fullmakt. Om fullmakten utfärdats av juridisk person måste bestyrkt kopia av gällande registre-ringsbevis för den juridiska personen (eller motsvarande handling för utländsk juridisk person) bifogas fullmakten. Fullmakt i original samt registreringsbevis och andra behörighetshandling-ar ska medtagas och uppvisas på stämman och får inte vara äldre än ett år.
Förslag till dagordning
1. Stämmans öppnande
2. Val av ordförande vid stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängden
4. Godkännande av dagordningen
5. Val av en eller två justeringsmän
6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
7. Beslut om fondemission
8. Beslut om antagande av ny bolagsordning
9. Beslut om uppdelning av aktier
10. Beslut om emission av konvertibler
11. Beslut om
(a) antalet styrelseledamöter och suppleanter och
(b) val av styrelseledamöter och suppleanter
12. Stämmans avslutande
Beslutsförslag
Punkten 7. Styrelsen föreslår stämman att – givet att stämman fattar beslut enligt punkterna 8 10 nedan – besluta om fondemission. Aktiekapitalet ska utan utgivande av nya aktier ökas genom att 24 778 439,46 kronor, vilket motsvaras av fritt eget kapital enligt den senaste fast-ställda balansräkningen samt ändringar efter balansdagen, överförs från fritt eget kapital.
Punkten 8: Styrelsen föreslår stämman att – givet att stämman fattat beslut enligt punkten 7 samt fattar beslut enligt punkterna 9-10 nedan – besluta om antagande av ny bolagsordning innebärande att paragraf 4 i bolagets bolagsordning ändras till att lyda; ”Aktiekapitalet ska vara lägst 38 544 239,16 kronor och högst 154 176 956,64 kronor. Antalet aktier ska vara lägst 550 631 988 och högst 2 202 527 952.”, samt att andra meningen paragraf 5 i bolagets bolags-ordning ändras till att lyda ”Aktier av serie A får ges ut till ett antal av högst 117 656 466 och aktier av serie B får ges ut till ett antal av högst 2 202 527 952”. Beslutet syftar till att möjliggöra den uppdel-ning av aktier och emission av konvertibler som styrelsen föreslår i punkterna 9 och 10 och ska registreras och verkställas i samband med registrering och verkställande av beslutet enligt punkten 9 samt först efter det att beslutet enligt punkten 7 verkställts och registrerats.
Punkten 9. Styrelsen föreslår stämman att – givet att stämman fattat beslut enligt punkterna 7-8 ovan samt fattar beslut enligt punkten 10 nedan – besluta om uppdelning av aktierna i bolaget varvid en gammal aktie ska berättiga till en ny aktie (1:2). Genom delningen av aktier kommer 275 315 994 nya aktier att utges. Styrelsen föreslår stämman att bemyndiga styrelsen att fast-ställa dag för verkställande av uppdelningen. Beslutet ska dock få verkställas i samband med registrering och verkställande av beslutet enligt punkten 8 samt tidigast först efter det att be-slutet enligt punkten 7 verkställts och registrerats.
Punkten 10. Styrelsen föreslår stämman att – givet att stämman fattat beslut enligt punkterna 7 9 ovan – besluta om emission av konvertibler med företrädesrätt för aktieägarna att teckna konvertibler i förhållande till det antal aktier som de förut äger. Genom emission av konver-tibler ska bolaget kunna uppta lån om högst sammanlagt 115 632 717,48 kronor. De konver-tibler som ges ut genom emissionen ska berättiga till konvertering till B-aktier.
Särskild beslutsmajoritet
Giltigt beslut enligt punkt 8 fordrar att förslaget biträds av aktieägare med minst två tredjede-lar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.
Stämmohandlingar
De fullständiga förslagen till beslut tillsammans med anknytande handlingar enligt aktiebolags-lagen kommer att finnas tillgängliga för aktieägarna hos bolaget på Stora Nygatan 31 i Göte-borg från den 14 december 2007 och kommer att skickas kostnadsfritt till de aktieägare som begär det hos bolaget och uppger sin adress.
Göteborg i november 2007
Styrelsen

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För ytterligare information vänligen kontakta:
Verkställande direktör Finn Thaulow, mobil: 0703-922751
Ordförande Björn Olegård, mobil: 0708-260166